استخدام نظرية هندسة الاتصال البشري فى تدريس مادة علم النفس لتنمية مهارات التعلم الذاتى لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية- جامعة عين شمس

المستخلص

استهدف البحث الحالى الکشف عن مدى فعالية وحدة مقترحة فى ضوء نظرية هندسة الاتصال البشري لتنمية مهارات التعلم الذاتى لدى طلاب المرحلة الثانوية الدارسين لمادة علم النفس، وتکونت عينة البحث من (20) طالبا، والتى تم اختيارها بالطريقة العشوائية، وقامت الباحثة بإعداد أدوات البحث المتمثلة فى قائمة مهارات التعلم، واختبار مهارات التعلم الذاتى والذي تکون من جزئين: الأول استبيان مکون من (25) فقرة، والثانى اختبار مواقف مکون من (30) موقفا، وإنطلاقاً من طبيعة الدراسة وأهدافها استخدمت الباحثة المنهج الوصفى، وشبة التجريبي، وتمت المعالجة الأحصائية من خلال برنامج SPSS (الإصدار 21) وباستخدام الأساليب المناسبة لطبيعه البحث والمتمثلة فى اختبار"ت" للعينات المرتبطة، وتوصلت الدراسة إلى مايلي:
وجود فروق ذات دلاله احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطى درجات الطلاب فى التطبيق القبلي والبعدي فى اختبار مهارات التعلم الذاتى ککل لصالح القياس البعدى.
وجود فروق ذات دلاله احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطى درجات الطلاب فى التطبيق القبلي والبعدي فى اختبار مهارات التعلم الذاتى کل مهارة على حده لصالح القياس البعدى.
This research aimed at revealing the extent of the effectiveness of a proposed unit which is based on the basics of human communication engineering theory in developing self- learning skills of secondary school students who are learning Psychology. The sample of the study is (20) students who have been selected randomly. The research used two tools to gather the required data: the first tool is the learning skills list and the second tool is self- learning skills test which is the main tool of research. It is divided into two parts. The first part is a questionnaire that included (25) items and the second part included (30) situations. According to the nature and objectives of this study, the descriptive method of research and quasi experimental method were used to fulfill the study objective. SPSS (version 21) was used to conduct Paired Sample T. Test. The findings of this research are:
There are statistically significant differences at the significance level (P ≤ 0.05) between the average scores of students in the pre- and post-test in the self-learning skills test in favor of post-test.
There are statistically significant differences at the significance level (P ≤ 0.05) between the average scores of students in the pre- and post-test at all skills separately in the self-learning skills test in favor post-test.

الكلمات الرئيسية