تصور مُقترح لتفعيل الأولمبياد الدولية في الرياضيات لطلاب المدارس الثانوية في دولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة وضع تصور مُقترح لتفعيل الأولمبياد الدولية في الرياضيات لطلاب المدارس الثانوية في دولة الکويت، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وأسلوب دلفاي، وتمثلت عينة الدراسة في (126) من (موجهي الرياضيات، معلمي الرياضيات، أخرى) بوزارة التربية بدولة الکويت، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وضع تصور مُقترح لتفعيل الأولمبياد الدولية في الرياضيات لطلاب المدارس الثانوية في دولة الکويت.
کما جاءت درجة أهمية الموضوعات المُقترحة على النحو التالي : (حل المعادلات والمتباينات) جاء في المرتبة الأولى بمتوسط نسبة اتفاق بلغت (98.00%)، يليه (المنطق الرياضي) بمتوسط نسبة اتفاق بلغت (93.00%)، ويليه (الاحصاء [مقاييس التشتت]) بمتوسط نسبة اتفاق بلغت (91.00%)، ويليه (الهندسة الکسرية) بمتوسط نسبة اتفاق بلغت (90.33%)، ويليه (مبادئ الهندسة الفضائية [الفراغية]) بمتوسط نسبة اتفاق بلغت (90.00%)، ويليه (نظرية البيانات والرسوم) بمتوسط نسبة اتفاق بلغت (89.67%)، ويليه (نظرية المباريات) بمتوسط نسبة اتفاق بلغت (89.33%)، ويليه (المصفوفات) بمتوسط نسبة اتفاق بلغت (89.32%)، ويتبعه (حساب المثلثات) بمتوسط نسب اتفاق بلغت (89.00)، ويليه (التناسب والتغير) بمتوسط نسب اتفاق بلغت (88.66%)، ويليه (مبادئ الهندسة التحليلية) بمتوسط نسب اتفاق (88.33%)، ويليه (النظام الثنائي) بمتوسط نسب اتفاق بلغت (88.00%)، ويليه (الاحتمالات) بمتوسط نسب اتفاق بلغت (86.67%)، ويليه (مبادئ المتجهات) بمتوسط نسب اتفاق بلغت (86.33%)، وأخيرًا (التحويلات الهندسية) بمتوسط نسب اتفاق بلغت (86.00%).
الکلمات المفتاحية : تصور مُقترح - تفعيل الأولمبياد الدولية في الرياضيات - طلاب المدارس الثانوية - دولة الکويت.

A Proposal to Activate the International Olympiad in Mathematics for Secondary School Students in the State of Kuwait
Dr./ Abdulaziz Soud Mohsen Al-Ajmi
Abstract :
The study aimed to develop a proposed scenario for activating the International Olympiad in Mathematics for students of Secondary Schools in the State of Kuwait. To develop a proposed vision for activating the International Olympiad in Mathematics for students of Secondary Schools in the State of Kuwait.
The degree of importance of the proposed topics was as follows: (solving equations and inequalities) came first with an average agreement percentage of (98.00%), followed by (mathematical logic) with an average agreement percentage of (93.00%), and followed by (statistics [measures of dispersion]). With an average agreement percentage of (91.00%), it is followed by (fractional geometry) with an average agreement rate of (90.33%), and it is followed by (principles of space engineering [streak]) with an average agreement percentage of (90.00%), and it is followed by (data and graphics theory) with an average agreement percentage. It reached (89.67%), followed by (game theory) with an average agreement percentage of (89.33%), followed by (matrices) with an average agreement percentage of (89.32%), followed by (trigonometry) with an average agreement percentage of (89.00), and then by (proportionality and change ) with an average agreement percentage of (88.66%), followed by (principles of analytical engineering) with an average agreement percentage (88.33%), followed by the (bilateral system) with an average agreement percentage of (88.00%), and followed by (the probabilities) with an average agreement percentage of (86.67%). , followed by (vector principles) with an average agreement ratio of (86.33%), and finally (engineering transformations) with an average agreement rate of (86.00%).

الكلمات الرئيسية