التعاقُب القيادي في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تفعيل تطبيق التعاقب القيادي بجامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن، وذلک من خلال التعرف على واقع تفعيل التعاقُب القيادي في الجامعة، وذلک من خلال رصد الإجراءات الـمُتبعة عند تطبيق التعاقُب القيادي، والتحدّيات التي تواجه تفعيله، ومن ثمّ تقديم مقترحات تُسهم في إنجاح تطبيق التعاقُب القيادي بجامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن، والکشف عما إذا کانت هناک فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات أفراد الدراسة، تُعزى لـمُتَغيرات: (الدرجة العلمية- سنوات الخدمة- المناصب القيادية التي تولاها عضو هيئة التدريس)، واتبعت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، وبتطبيق الاستبانة على مجتمع الدراسة والمتمثل في جميع أعضاء هيئة التدريس السعوديين في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، خلال الفصل الدراسي الثاني (1441هـ)، حصلت الباحثة على (120) استبانة صالحة للتحليل الإحصائي، وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي:
أن أفراد الدراسة، يرون ان إجراءات تطبيق التعاقب القيادي بالجامعة غير واضحة بالنسبة لهم، وأنهم موافقون بشدة على أنه توجد بالجامعة کفاءات قيادية لم يتم اکتشافها لشغل المناصب القيادية، وأن الجامعة تقوم بالاستعانة بکفاءات من خارجها لتولي مناصب قيادية فيها.
أن أفراد الدراسة موافقون على کل ما أوردته الدراسة من تحديات لتطبيق التعاقب القيادي، وأن أبرز التحديدات التي تواجه تطبيق التعاقُب القيادي هي تأثير العوامل الشخصية في عملية اختيار القيادات بالجامعة، وأن قنوات الترشيح للمناصب القيادية بالجامعة غير واضحة.
أن أفراد الدراسة وافقوا بدرجة عالية جدا على تسعة مقترحات من أصل خمسة عشر مقترحا لإنجاح عملية التعاقب القيادي بالجامعة، کان أبرزها: ضرورة تحديد معايير واضحة لشغل المناصب القيادية، والعمل على تصميم لوائح تنفيذية لأنظمة عملية التًعَاقُب القيادي، واستحداث برامج خاصة لإعداد صفٍّ ثانٍ من القيادات؛ ليکون جاهزًا عند الحاجة إليه. وهي مقترحات تتسق مع ما جاء من نتائج تتعلق بواقع تطبيق التعاقب القيادي بالجامعة، حيث جاء أبرز المقترحات ردا على أبرز نقاط الضعف في واقع تطبيق التعاقب القيادي


   The study aimed to identify the reality of activating the process of leadership succession at Princess Norah bint Abdul Rahman University, and to know the procedures followed at Princess Norah bint Abdulrahman University when applying the leadership succession, as well as knowing the challenges facing the process of implementing the leadership succession, and to discover if there are differences Statistical significance among the group of answers of the members of the study sample facing the application of the leadership sequence, attributed to the variables: (degree, Years of service, leadership positions assumed by the faculty member), and then submitting proposals that contribute to the success of the process of leadership succession at Princess Norah bint Abdulrahman university , The researcher followed the descriptive survey approach, and the study population consisted of Saudi faculty members at Princess Norah bint Abdul Rahman University, through the application of the questionnaire, where a random sample was taken from the study community, and after the field application, (120) questionnaire valid for statistical analysis was obtained And this study was applied during the second semester (1441 AH).
  The results of the study showed the following:
-That the study members see that the procedures for implementing leadership succession at the university are not clear to them, and they strongly agree that there are leadership competencies that have not been discovered in the university to fill leadership positions, and that the university is using competencies from outside it to assume leadership positions in it.
-The study individuals agree with all the challenges presented by the study to implement leadership succession, and that the most prominent challenges facing the application of leadership succession are the influence of personal factors in the university leadership selection process, and that the nomination channels for leadership positions at the university are unclear.
-That the study members agreed to a very high degree of nine out of fifteen proposals for the success of the leadership succession process at the university, the most prominent of which was: the need to define clear criteria for occupying leadership positions, work on designing executive regulations for the systems of the leadership succession process, and the development of special programs to prepare a second row of Leaderships; To be ready when you need it. These proposals are consistent with the results of the implementation of leadership succession at the university, where the most prominent proposals came in response to the most prominent weaknesses in the reality of the implementation of leadership succession.

الكلمات الرئيسية