فاعلية الرحلات المعرفية(Web Quests) في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية التحصيل وبعض قيم المواطنة الرقمية والدافعية للإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية کلية التربية – جامعة قناة السويس

المستخلص

    هدفت الدراسة إلي قياس فاعلية الرحلات المعرفية عبر الويب في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية التحصيل وبعض قيم المواطنة الرقمية والدافعية للإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفى، والمنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (63) تلميذة من تلميذات الصف الثالث الإعدادي بمدرستى السلام والنصر الإعدادية بنات بمحافظة الإسماعيلية، وخلصت الدراسة إلي النتائج الآتية:
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوي دلالة (α≤0.01) بين متوسطات درجات تلميذات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفى لصالح درجات تلميذات المجموعة التجريبية.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوي دلالة (α≤0.01) بين متوسطات درجات تلميذات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس قيم المواطنة الرقمية لصالح درجات تلميذات المجموعة التجريبية.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوي دلالة (α≤0.01) بين متوسطات درجات تلميذات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية للإنجاز لصالح درجات تلميذات المجموعة التجريبية.
    وخرجت الدراسة بعدة توصيات، منها: عقد دورات تدريبية وورش عمل لمعلمي الدراسات الاجتماعية لتدريبهم علي کيفية تصميم واستخدام الرحلات المعرفية عبر الويب کويست لتنمية قيم المواطنة الرقمية والدافعية للإنجاز لدى التلاميذ، وضرورة تضمين قيم المواطنة الرقمية في مناهج الدراسات الاجتماعية بمختلف المراحل الدراسية بالقدر والعمق المناسب لخصائص التلاميذ في کل مرحلة دراسية، وضرورة تخطيط وتصميم مناهج الدراسات الاجتماعية بالشکل الذى يساعد على إشباع حاجات التلاميذ ويراعى الفروق الفردية بينهم ويزيد من دافعيتهم للتعلم.

الکلمات المفتاحية:
الدراسات الاجتماعية، الرحلات المعرفية، قيم المواطنة الرقمية، الدافعية للإنجاز، تلاميذ المرحلة الإعدادية.














 Effectiveness of "Web-Quests" in Social Studies Instruction in Developing Achievement, some Digital Citizenship Values, and Achievement Motivation among Preparatory Stage Students

Abstract:
    The study aimed at measuring Effectiveness of "Web-Quests" in Teaching Social Studies for developing Achievement, some Digital Citizenship Values, and Achievement Motivation of Preparatory Stage Students.A quasi experiment was used with (63) Preparatory Stage Students in Alsalam, Alnasr Preparatory School in Ismailia. The study revealed the following findings:
There is statistically significant differences at (0.01) level between the mean scores of the control and the experimental groups in the post measurement for the achievement test in favor of the experimental group.
There is statistically significant differences at (0.01) level between the mean scores of the control and the experimental groups in the post measurement for the digital citizenship values scale in favor of the experimental group.
There is statistically significant differences at (0.01) level between the mean scores of the control and the experimental groups in the post measurement for the achievement motivation scale in favor of the experimental group.
    Accordingly, the study recommends that: holding training sessions and instructional workshops should take place by Ministry of Education to train the in-service Social Studies teachers on designing and using Web-Quests while teaching in order to develop the Students’ Digital Citizenship Values, and Achievement Motivation.Also, Curicala at all Stages with Suitable Volume and depth relating to Students’ characteristies at all Stages There is also a necessity for planning and designing the Social Studies Curricula in a form which satisfies the needs of Students and Caues for individual differences among their and raises their motivation for learning.

الكلمات الرئيسية