فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين تقنيات التعلم السريع ونظرية الذکاءات المتعددة في تنمية مهارات الفهم الاستماعي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط بمدينة مکة المکرمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين تقنيات التعلم السريع ونظرية الذکاءات المتعددة في تنمية مهارات الفهم الاستماعي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط، ولتحقيق ذلک اتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي المعتمد على تصميم المجموعتين: التجريبية والضابطة، وصممت اختبارا لمهارات الفهم الاستماعي (الحرفي، الاستنتاجي، النقدي، الإبداعي)، وتکونت عينة الدراسة من (60) طالبة تم تقسيمهن إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية (30) طالبة تم تدريسها باستخدام الاستراتيجية المقترحة، ومجموعة ضابطة (30) طالبة تم تدريسها بالطريقة الاعتيادية، وعولجت البيانات باستخدام اختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين ومعادلة حساب حجم التأثير.
Title of the study: The effectiveness of a proposed strategy based on the integration of accelerated learning techniques and the theory of multiple intelligences in the development of listening comprehension skills among third grade intermediate female students in Makkah
Aim of the study was to identify the effectiveness of a proposed strategy based on the integration of accelerated learning techniques and the theory of multiple intelligences in the development of listening comprehension skills among third grade students. To achieve this, the researcher followed the quasi method based on the design of the two groups: experimental and control, and designed a test for the skills of the understanding of the listening (literal, deductive, critical, creative) The sample consisted of (60) students divided into two groups: experimental group (30) students were taught using the proposed strategy, and a control group (30) students were taught in the usual way, The data were treated using the t- test of two independent groups and the effect size equation. The Results of the Study:
List of appropriate listening comprehension skills for intermediate school students consisting of 39 skills.
There are differences between the means of the experimental and control groups and the control in the post-measurement to test the skills of the cognitive understanding (literal, deductive, critical, creative) and the total score for experimental group.
The effectiveness of the proposed strategy in developing the skills of listening comprehension is great for all levels and for the overall degree.
Recommendations: In light of the findings of study, a number of recommendations were: the adoption of the skills reached through the current study, starting with the construction of Arabic language curricula for the intermediate stage, the approach of combining more than one strategy in teaching to benefit from more than Strategy as in the present study.


الكلمات الرئيسية