برنامج مقترح قائم على نظرية العبء المعرفي لتدريس عروض الشعر العربي وأثره في تنمية مهارات الکتابة العروضية والوزن الشعري لدى طلاب شعبة اللغة العربية بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث إلى تقصي أثر استخدام برنامج مقترح قائم على نظرية العبء المعرفي لتدريس عروض الشعر العربي في تنمية مهارات الکتابة العروضية والوزن الشعري لدى طلاب شعبة اللغة العربية بکلية التربية؛ ولتحقيق هدف البحث تم اتخاذ الإجراءات التالية: تحديد کل من مهارات: الکتابة العروضية، والوزن الشعري المناسبة لطلاب شعبة اللغة العربية بکلية التربية، وإعداد اختبارين لقياس کل منهما، وإعداد البرنامج المقترح ودليل القائم بالتدريس وکتاب الطالب؛ وتم استخدام المنهج التجريبي(التصميم شبه التجريبي) ذي المجموعة الواحدة، واختيار مجموعة البحث، وإجراء التجربة الميدانية خلال الفصل الثاني من العام الدراسي2020/2021م، ثم رصد النتائج ومعالجتها إحصائيًا ومناقشتها وتفسيرها، وتقديم التوصيات والمقترحات.
وقد توصل البحث إلى النتائج التالية: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختباري مهارات الکتابة العروضية والوزن الشعري ککل وفي کل مهارة على حدة لصالح التطبيق البعدي، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيق البعدي لاختباري الکتابة العروضية والوزن الشعري. وفي ضوء النتائج تُوصي الباحثة باستخدام البرنامج القائم على نظرية العبء المعرفي في تدريس عروض الشعر العربي لتنمية مهارات الکتابة العروضية والوزن الشعري لدى طلاب شعبة اللغة العربية بکلية التربية، والإفادة من دليل القائم بالتدريس وکتاب الطالب وأداتي البحث في التدريس، والترکيز على الناحية الوظيفية لعلم عروض الشعر العربي، وتنمية مهاراته بشکل وظيفي يساعد الطلاب في دراستهم للغة العربية، ويحببهم في علومها، وربط عروض الشعر العربي بعلوم اللغة العربية من خلال تطبيقات عملية.
The current research aimed at investigating the effect of a suggested program based on the cognitive load theory on teaching prosody of the Arabic poetry to develop prosodic writing skills and rhyme scheme of the Faculty of Education Students. To achieve the previously mentioned aim, the following procedures were followed; the prosodic writing and rhyme scheme skills required for the Faculty of Education students were determined. A prosodic writing skills test and rhyme scheme skills test were designed. The suggested program, teacher's guide and student's worksheets were prepared. The quasi-experimental design was adopted in the research. Participants were assigned into one group. The experiment was carried out during the second semester of the academic year 2020/2021. Data collected were statistically analyzed using the appropriate statistical analysis, comparing the results of both pre-post administrations results. Finally, results were discussed and interpreted in light of the research hypotheses. Recommendations and suggestions for further research were also introduced. Results revealed that: There was a statistically significant difference between the mean scores of the research group students in the pre and post administration of the prosodic writing skills test and rhyme scheme skills test as a whole and their sub-skills in favor of the post administration. There was also a positive correlation between the scores of the research group students in the post administration of the prosodic writing and rhyme scheme skills tests. In light of the previously mentioned results, the researcher recommended using the cognitive load theory in teaching prosody of Arabic poetry and rhyme scheme to develop prosodic writing and rhyme scheme of faculty of Education students. It is also recommended to make the best use of the research instruments to develop Arabic poetry skills through practical applications.