برنامج مقترح قائم على الدراما التعليمية لتنمية مهارات التحدث باللعة العربية في المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

 هَدَفَ البحث إلى تنمية مهارات التحدث لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من خلال برنامج مقترح قائم على الدراما التعليمية. و من أجل تحقيق هذا الهدف تم تحديد مهارات التحدث المناسبة للصف السادس الابتدائي ( مجتمع الدراسة)، وبناء برنامج أنشطة لغوية قائم على الدراما التعليمية، ثم بناء اختبار في ضوء قائمة المهارات المشار إليها؛ لتحديد أداء التلاميذ  فيها. تم تطبيق أدوات البحث قبل تدريس البرنامج و بعده. و بعد المعالجات الإحصائية؛ تم التوصل إلى عدة نتائج ، أهمها: وجود فاعلية للبرنامج المقترح في تنمية مهارات التحدث ککل، وفي کل مهارة على حدة (التنغيم الصوتي، التعبير الملمحي، الطلاقة، الدقة اللغوبة، تنظيم الأفکار، الإقناع). و بناءً عليه تم تقديم عدد من التوصيات، أهمها إعادة النظر في برامج تدريب معلمي اللغة العربية على تدريس مهارت اللغة العربية في ضوء المدخل الدرامي.


The research aimed to develop the speaking skills of primary stage in the light of a program of language activities based on the Educational drama. In order to achieve this goal, the appropriate speaking skills for the sixth grade (the study community) were determined, and a program of language activities based on the educational drama was built. Then, a test was built in light of the list of skills referred to; to determine the students' performance and the research tools were applied before and after teaching the program.
After the statistical treatments; several results were reached, the most important of which is: The effectiveness of the proposed program in developing speaking skills as a whole, and in each skill separately (vocal intonation, glimpse expression, fluency, language accuracy, organizing ideas, persuasion).
Accordingly, a number of recommendations were made, the most important of which is to reconsider the training programs for Arabic language teachers to teach Arabic language skills in the light of the dramatic approach.

الكلمات الرئيسية