دور التعليم التکنولوجي قبل الجامعي في تحقيق متطلبات اقتصاد المعرفة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

في ظل ما يشهده العالم من تفجر معرفي وتقني في المجالات کافة وما يشهده العالم من تحولات اقتصادية وتکنولوجية وما نتج عنها من تغيرات في کافة المجالات الاجتماعية والاقتصادية والسياسية والثقافية. وفي نفس الاطار أصبح المجتمع العالمي- مجتمع المعرفة- على درجة عالية من التنافس والديناميکية، کما أصبحت المعرفة محرک الاقتصاد والتقدم الاجتماعي، لذا سعت العديد من المجتمعات العالمية لتسجيل وامتلاک التأثير العميق للمعرفة.
          وبالتالي يحتاج المجتمع المصري ليحقق متطلبات اقتصاد المعرفة نوعية مختلفة من المؤسسات التعليمية تساعد على إنتاج المعرفة ومحاولة تطبيقها، وبالتالي تزداد أهمية مجمعات التعليم التکنولوجي المتکاملة حيث أنها المسئول الرئيسي عن توليد المعرفة من خلال عدة طرق لعل من أهمها البحث العلمي والتدريب العملي الذي تقوم بها هذه المؤسسات سواء في المؤسسات التعليمية أو في الشرکات والمصانع التي تمثل مؤسسات إنتاجية، کما أنها تتمتع بإمکانية تحويل تلک المعرفة الضمنية إلى معرفة صريحة.
 
 
 
 
 
 
Abstract
In the light of what the world witnesses including knowledge and technological explosion in all fields and what it witnesses from economical and technological transformations that resulted in changes in all social, economical, political and cultural fields. Within the same framework, worldwide society- knowledge society- enjoys a high degree of competition and dynamics. Knowledge became the engine of economy and societal advancement. Hence, many universal societies sought to record and to have the deep effects of knowledge.
So, in order to satisfy knowledge economy requirements, Egyptian society needs a different quality of educational institutions that help produce knowledge and try to apply it. Hence the importance of integrated technical education clusters increased; it is the main responsible for generating knowledge through various methods, of the most important of these methods are scientific research and practical training undertaken by these institutions either at education institutions or at companies and factories that represent productive institutions. It enjoys the potential to transform this implicit knowledge into explicit knowledge.