The Availability of Using the Augmented Reality (AR) Strategy in Early Childhood, from the Perspectives of Teachers مدى توافر استخدام استراتيجية الواقع المعزز في الطفولة المبکرة من وجهة نظر المعلمات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

منطقة الرياض - السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى استخدام استراتيجية الواقع المعزز في التدريس لأطفال الطفولة المبکرة من وجهة نظر المعلمات ومعوقات استخدامها، واشتملت عينة الدراسة على (٢٠٠) معلمة من معلمات الطفولة المبکرة بمنطقة الرياض واعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي التحليلي کمنهج للدراسة، واستعانت بالاستبانة کأداة للدراسة، وتوصلت الباحثة للعديد من النتائج أهمها: أن "مدى استخدام استراتيجية الواقع المعزز في التدريس لأطفال الطفولة المبکرة " جاءت بدرجة (عالية) من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، وأن "معوقات استخدام استراتيجية الواقع المعزز في التدريس لأطفال الطفولة المبکرة " جاءت بدرجة (عالية) من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (٠.٠٥) في آراء أفرد عينة البحث حول المحور الأول "واقع استخدام استراتيجية الواقع المعزز في الطفولة المبکرة من وجهة نظر المعلمات" لصالح الحاصلين على مؤهل دکتوراه، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (٠.٠٥) في آراء أفرد عينة البحث حول محاور الاستبانة ودرجتها الکلية وفقا لمتغيرات (سنوات الخبرة في التدريس - الدورات التدريبية)؛ وأوصت الباحثة بالعديد من التوصيات أهمها: ضرورة توظيف تقنية الواقع المعزز في تعليم أطفال الطفولة المبکرة، لما لها من أثر بالغ في تعزيز تعلم الأطفال، وضرورة وجود أدلة رسمية من قبل الإدارات التعليمية تتناول مهارات إنتاج الواقع المعزز لتسترشد بها المعلمات.
 
The present study aimed to investigate the extent of using the augmented reality (AR) strategy in teaching early childhood children, from the teachers' perspective, and the barriers to their use. The study sample included (200) early childhood teachers in Riyadh Region. The researcher adopted the analytical descriptive approach as the research methodology. The researcher also used a questionnaire as the research instrument. The researcher obtained several findings, the most important of them are the following: "The extent of using the augmented reality (AR) strategy in teaching early childhood children" was rated (high), from the perspective of the study sample; "The barriers to using the augmented reality strategy (AR) in teaching early childhood children" was rated (high), from the perspective of the study sample; statistically significant differences at the significance level of (0.05) were found among sample members' opinions on the first axis, "The current state of using the augmented reality strategy (AR) in early childhood, from the perspective of teachers", for the favor of PhD holders; and no statistically significant differences at the significance level of (0.05) were found among sample members' opinions on the questionnaire' axes and its overall score, as regards the variables (years of teaching experience - training courses). The researcher presented several recommendations, the most important of them are the following: the necessity of employing the augmented reality (AR) technology in the education of early childhood children, due to its significant impact on enhancing children's learning; and the necessity of issuing official handbooks by educational directorates regarding the skills of producing augmented reality (AR) applications for guiding teachers.
 

الكلمات الرئيسية