فاعلية التدريس المتمايز في تنمية المفاهيم النحوية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج و طرائق تعليم اللغة العربية المشارک بکلية التربية جامعة الجوف

المستخلص

استهدف هذ البحث التعرف على فاعلية التدريس المتمايز في تنمية المفاهيم النحوية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، و من أجل تحقيق هذا الهدف، تم تحديد قائمة المفاهيم النحوية المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي في مصر، و تم بناء اختبار المفاهيم النحوية في ضوئها، و تم تقنينه، و وضعه في صورته النهائية.  ومن ثم تم اختيار مجموعة البحث من طلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة النقراشي بإدارة حدائق القبة التعليمية بمحافظة القاهرة. وقد تم تقسيمها إلى مجموعتين: الأولي تجريبية، و عددها (30) طالبًا يدرسون قائمة المفاهيم النحوية باستخدام التدريس المتمايز، و الأخرى ضابطة،  وعددها ( 29) طالبًا يدرسون المفاهيم النحوية بالطريقة المعتادة، و قد حرص الباحث على أن تتم التجربة وفق الخطة الزمنية التدريسية المقرر من وزارة التربية و التعليم المصرية.
تم تطبيق اختبار المفاهيم النحوية على مجموعة البحث قبل التجربة، و بعدها، و بعد المعالجات الإحصائية، تم التوصل إلى عدة نتائج أهمها: فاعلية التدريس المتمايز في تنمية جميع المفاهيم النحوية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، و أشارت توصيات البحث إلى ضرورة استخدام التدريس المتمايز في تنمية بقية فنون اللغة العربية و فروعها في جميع مراحل التعليم
 
This research aims to identify the effectiveness of differentiated teaching in developing grammatical concepts for first-grade of secondary school. In order to achieve this goal, a list of grammatical concepts suitable for first-grade students of secondary school in Egypt was determined, and the grammatical concepts test was built in the light of it.
 
The research group was selected from the students of the first grade of secondary school at Al-Naqrashi School in the Educational Administration of Hadaiq Al-Qubba at Cairo Governorate. It has been divided into two groups: the first is experimental, consisting (30) students studying the list of grammatical concepts using differentiated teaching, and the other is a control group, consisting (29) students who study grammatical concepts by the usual Method. The researcher has made sure that the experiment was carried out according to the plan of teaching time scheduled by the Egyptian Ministry of Education. The grammatical concepts test was applied to the research group before and after the experiment.
 
After the statistical treatments, several results were reached. The most important of which is the effectiveness of differentiated teaching in developing all grammatical concepts for first-grade students of secondary school. Finally, the research made several recommendations, the most important of which is the necessity of using differentiated teaching in the development of the arts of Arabic language in all stages of education.

الكلمات الرئيسية