الخصائص السيکومترية للصورتين الورقية والإلکترونية لمقياس تقدير أداء الأستاذ الجامعي من وجهة نظر طالبات جامعة أم القرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معيدة وباحثة في مرحلة الدکتوراه تخصص قياس وتقويم قسم علم النفس- کلية التربية – جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية لدراسة الخصائص السيکومترية للصورتين الورقية والإلکترونية لمقياس تقدير أداء الأستاذ الجامعي من وجهة نظر طالبات جامعة أم القرى. وللتحقق من أهداف الدراسة تم بناء مقياس لتقدير أداء الأستاذ الجامعي بصورتين ورقية وإلکترونية مکون من (49) مفردة موزعة على (6) محاور. وقد تم تطبيق الدراسة على عينة من طالبات جامعة أم القرى والبالغ عددهن (898) طالبة، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية الطبقية. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن المقياس في صورتيه الورقية والإلکترونية يتمتع بدلالات مرتفعة لصدق الاتساق الداخلي حيث إن جميع قيم معاملات الارتباط أعلى من (0,3) ودالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0,01)، وکذلک يتمتع المقياس في الصورتين بمعاملات ثبات مرتفعة حيث بلغ معامل ألفا کرونباخ للصورة الورقية (0,958)، وللصورة الإلکترونية (0,964). وکذلک توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين معاملي ارتباط بيرسون للمفردة بالمحور الذي تنتمي إليه في کلً من الصورتين الورقية والإلکترونية في بعض المفردات لصالح الصورة الإلکترونية وفي البعض الآخر لصالح الصورة الورقية، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الصورتين في مفردات أخرى. وکذلک توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين معاملي ارتباط بيرسون للمحور بالدرجة الکلية، وذلک في جميع المحاور لصالح الصورة الإلکترونية باستثناء المحور السادس؛ فإنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين معاملي الارتباط. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين معاملي ثبات ألفا کرونباخ للصورتين الورقية والإلکترونية في المقياس ککل، والمحور الأول والثاني والثالث والرابع لصالح الصورة الإلکترونية. بينما لم توجد فروق بين معاملي ثبات ألفا کرونباخ للمحور الخامس والسادس. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات أفراد العينة على الصورتين لصالح الصورة الإلکترونية، وکذلک توجد فروق بين متوسطي درجات أفراد العينة على الصورتين في المحور الأول والثاني والثالث والرابع لصالح الصورة الإلکترونية، والفروق في المحور الخامس لصالح الورقية، بينما لا توجد فروق بين متوسطي درجات أفراد العينة على المحور السادس. وکذلک يتضح من أن نسبة المفردات الورقية المفقودة تبلغ 0,45% ، وهي أکبر من نسبة المفردات الإلکترونية المفقودة التي بلغت 0,24%. وبناء على النتائج توصي الباحثة بأن الصورتين لا تعطيان نتائج متکافئة؛ وبالتالي لابد من الاعتماد على طريقة واحدة في جمع البيانات. ونظراً لثبوت فاعلية المقاييس الإلکترونية فإن الباحثة توصي باستخدامها کأداة لجمع المعلومات في العلوم الإنسانية.
This current study aimed to study the psychometric properties of paper and electronic questionnaire of the estimation for performance of university teaching members from the view of the Umm AL-Qura University students. To achieve the aims of the study, a scale was constructed to estimate the performance of the university teacher in two paper and electronic versions consisting of (49) items distributed in (6) dimensions. The study applied to a sample of (898) students in Umm Al-Qura University, Selected by stratifled random sample. The results of the study concluded that coefficient of validity of the internal consistency was considered to be good for both versions since all correlation coefficients for internal consistency were higher than (0,3) and statistically significant at the level of significance (0,01). The Scale in both versions also had high coefficient of reliability, with alpha Cronbach for the paper version (0,958) and for the electronic version (0,964). Statistically significant differences at the level of (0,05) were found between Pearson correlation coefficients in some items for favor electronic version and others favor paper version, There were no statistically significant differences between the two versions Other items.  Also were found statistically significant differences at the level of (0,05) between Pearson correlation coefficients for all dimensions in favor electronic version except the sixth dimension, there was no statistically significant differences between Pearson correlation coefficients. There were statistically significant differences at the significance level (0,05) between the Cronbach Alpha reliability coefficient for the all Scale and the all dimensions in favor electronic version except the fifth & sixth dimension there was no statistically significant differences between the Cronbach Alpha reliability coefficient. In addition, there were differences of statistical significant at the level of significance (0,05) between the means performance of the sample members on the two versions in favor electronic and in the first, second, third and fourth dimensions, While there were no differences between the mean performance of the sample on the sixth dimension. It is also clear that the lost paper items is 0.44%, which is higher than the lost electronic items which reached 0.23%.Based on the results of the researcher recommends that the two versions did not give equal results and thus we should rely on a single method of data collection, Because electronic Scales are effective, they can be relied upon as a tool to collect information.

الكلمات الرئيسية