فاعلية أنشطة الألعاب الشعبية في إکساب طفل الروضة القيم الاجتماعية The effectiveness of traditional games activities in the kindergarten child's acquisition of social values

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الأطفال، جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن فاعلية أنشطة الألعاب الشعبية في تنمية بعض القيم الاجتماعية لدى طفل ما قبل المدرسة في مدينة مکة المکرمة. تکونت عينة الدراسة من أطفال الفصل ( ب ) کمجموعة ضابطة وعددهم 22 طفلاً، وأطفال الفصل ( و ) کمجموعة تجريبية وعددهم 22 طفلاً. تم استخدام مقياس إکساب القيم الاجتماعية من إعداد الباحثة. وتصميم أنشطة الألعاب الشعبية وعددها 8 مختارة من البيئة الاجتماعية والتي يزاولها الأطفال في المنطقة الغربية من المملکة العربية السعودية. ولتحليل البيانات استخدم کل من: معامل ارتباط بيرسون، واختبار (ت)، ومعدل النمو. وجود فروق دالة إحصائياً بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس القيم الاجتماعية؛ لصالح المجموعة التجريبية، وکذلک وجود فروق دالة إحصائياً بين التطبيقيين البعدي والقبلي للمجموعة التجريبية لمقياس القيم الاجتماعية؛ لصالح التطبيق البعدي. وأن معدل النمو أو حجم التأثير لأنشطة الألعاب الشعبية المقترحة على تنمية القيم الاجتماعية المختارة کان يتراوح ما بين عالٍ إلى متوسط لجميع القيم. ضرورة تبني الألعاب الشعبية في مرحلة ما قبل المدرسة کأحد الأنشطة الفاعلة في تنمية القيم الاجتماعية، وتصميم برامج متنوعة لتنمية القيم بصورة عامة والقيم الاجتماعية بصورة خاصة لدى أطفال مرحلة ما قبل المدرسة، کما أوصت الباحثة إجراء دراسات مشابهة لهذه الدراسة في رياض الأطفال.
The current study aimed to identify the effectiveness of a proposed programme of traditional games on developing social values of preschool children in Makkah. The sample consist of ample consists of 44 children studying in two classes (E and F) in kindergarten in Makkah. The tools used in the study are: Social value measurement and 8 traditional games. Person Correlation Coefficient, T-test and growth ratio are the statistical methods used in the study. The main results of the study are that there are no statistical differences between the experimental and control groups in pre-application of the social value measurement and that there are statistical differences between the experimental and control groups in terms of post-application of the measurement in favor of the experimental group and there are statistical differences between post and pre-application of the measurement in the experimental group in favor of the post-application, and that the growth rate (effect size) of all four social values are high to moderate. The study presents several recommendations and proposals such as the necessity to include traditional games in the kindergarten’s activities in order to develop and enhance social values in preschool children, and the importance of developing kindergarten curricula on the national scale to include traditional games as an important part of the curricula, and those similar studies should be made on the local and national scale.

الكلمات الرئيسية