تصور بناء برنامج تدريبي لمعلمي الدراسات الاجتماعية قائم على أولويات الأمم المتحدة بالعيش المشترک في تحقيق التنمية المستدامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج والتدريس – کلية التربية – جامعة السلطان قابوس

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تصور بناء برنامج قائم على أولويات الأمم المتحدة بالعيش المشترک، على تحقيق التنمية المستدامة. وأجابت الدراسة عن السؤال التالي: ما مکونات برنامج تدريبي لمعلمي الدراسات الاجتماعية قائم على أولويات الأمم المتحدة بالعيش المشترک في تحقيق التنمية المستدامة.
وتفرع عن هذا السؤال الأسئلة التالية:

ما هي مراحل تنفيذ برنامج تدريبي لمعلمي الدراسات الاجتماعية قائم على أولويات الأمم المتحدة بالعيش المشترک في تحقيق التنمية المستدامة.
ما هي آليات تقويم برنامج تدريبي لمعلمي الدراسات الاجتماعية قائم على أولويات الأمم المتحدة بالعيش المشترک في تحقيق التنمية المستدامة.

وللإجابة على أسئلة الدراسة استندت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي لتحليل الوثائق المرتبطة واعتمد البرنامج على سبع أسس للعيش المشترک تمثلت في التربية على: (السلام وحل المشکلات، التعاون، التسامح، العدل والمساواة، التعليم متعدد الثقافات، الوسطية، الحوار). 
وخلصت الدراسة إلى تقديم تصور لبرنامج تدريبي لمعلمي الدراسات الاجتماعية قائم على أولويات الأمم المتحدة في العيش المشترک من شأنه أن يحقق التنمية المستدامة المنشودة.
الکلمات المفتاحية (برنامج تدريبي-العيش المشترک-التنمية المستدامة).
 
Abstract
This study aimed to envision building a programme based on the united nations' priorities for coexistence, on sustainable development. The study answered the following question: What are the components of a training programme for social studies teachers based on the priorities of the United Nations to live together in achieving sustainable development. The following questions are branched out: what are the stages of implementing a training programme for social studies teachers based on the priorities of the United Nations by living together in achieving sustainable development. What are the mechanisms for evaluating a training programme for social studies teachers based on the priorities of the United Nations by living together in achieving sustainable development? To answer the study's questions, the current study was based on the descriptive approach to the analysis of the associated documents and the program relied on seven foundations of co-existence: (peace, problem-solving, cooperation, forgiveness, justice, equality, multicultural education, centrist and dialogue).   The study concluded by providing a vision for a training program for social studies teachers based on the priorities of the United Nations in coexistence that would achieve the desired sustainable development ...