فَاعِليَّةُ إسْتِرَاتِيْجِيَّةِ مَا وَرَاءَ المَعْرِفَةِ عَلَى تَحْصِيْلِ الفَقْهِ وَالدَّافِعَيَّةِ لِلإنْجَازِ لَدَى طَالِبَاتِ الصّفِّ الأوَّلِ الثَّانَوِيِّ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

السعودية

المستخلص

    هدفت الدراسة إلى الکشف عن فاعلية استراتيجية ما وراء المعرفة على تحصيل الفقه لدى طالبات الصف الأول الثانوي، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي وفق التصميم الشبة التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (60) طالبةً من طالبات الصف الأول الثانوي بمدينة الباحة، قُسّمت إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية قوامها (30) طالبةً تم تدريسها وفق استراتيجية ما وراء المعرفة (التدريس التبادلي)، ومجموعة ضابطة قوامها (30) طالبةً تم تدريسها باستخدام الطريقة الاعتيادية. وأعدت الباحثة أدوات الدراسة والمتمثلة في: دليل المعلمة في تدريس الوحدة الرابعة (البيع) من کتاب الفقه (1) للصف الأول الثانوي ودليل الطالبة. وکذلک أعدت اختبار تحصيلي معرفي في مادة الفقه ، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α)، بين متوسطات درجات طالبـات المجموعـة التجريبيـة، في التطبيقين القبلي والبعدي لکلٍ من الاختبار التحصيلي المعرفي بمستوياته، وتُعزى إلى التطبيق البعدي، وبلغت نسبة الکسب المعدل لبلاک في المجموعة التجريبية ضمن القياسين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي (1.25)، ، کما کشفت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α)، بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية، والمجموعـة الضابطة في التطبيق البعدي لکلٍ من الاختبار التحصيلي المعرفي بمستوياته، وتُعزى إلى مجموعة الدراسة التجريبية، ومن أهم ما أوصت به الدراسة: تبني استخدام اســتراتيجية مــا وراء المعرفــة (التدريس التبادلي) في تدريس الفقه، کبديل لطرق التدريس التقليدية، لما لها من أثر إيجابي على تحصيل الفقه لدى طالبات الصف الأول الثانوي، عقد دورات تدريبية وورش عمل لمعلمات مقررات الفقه لتزويدهن بالاتجاهات الحديثة في التدريس وتدريبهن على کيفية توظيف استخدام اســتراتيجية مــا وراء المعرفــة (التدريس التبادلي) في تدريس الفقه وتوضيح مزاياها.
کلمات مفتاحية: استراتيجية ما وراء المعرفة، التدريس التبادلي، التحصيل الدراسي.
 
                                                                                                                                    
 
                                                                                                                                     Abstract
The study aimed to reveal the effectiveness of the metacognition strategy on the achievement of jurisprudence among first-grade secondary students, and the researcher used the experimental method according to the semi-experimental design, and the study sample consisted of (60) students from the first grade of secondary school in Al-Baha city, and it was divided into two groups: An experimental group It consisted of (30) students who were taught according to the strategy of metacognition (reciprocal teaching), and a control group of (30) students were taught using the standard method. The researcher prepared the study tools represented in: the teacher's guide in teaching the fourth unit (sale) from the book of fiqh (1) for the first secondary grade, and the student’s guide. I also prepared a cognitive achievement test in the subject of jurisprudence The study found the following results: There were statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α), between the mean scores of the experimental group students, in the pre and post applications for each of the cognitive achievement test of its levels, and it was attributed to the post application. The experimental group within the pre and post measurements of the achievement test (1.25), and the results of the study also revealed the existence of statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α) between the mean scores of the experimental group students and the control group in the post application of each of the cognitive achievement test with its levels, which are attributed to The experimental study group, and among the most important recommendations of the study: Adopting the use of a strategy beyond knowledge (reciprocal teaching) in teaching jurisprudence, as an alternative to traditional teaching methods, because of their positive impact on the achievement of jurisprudence among first-grade secondary school students. Holding training courses and workshops for teachers of jurisprudence courses to provide them with modern trends in teaching and training them on how to employ Using a strategy of metacognition (reciprocal teaching) in teaching jurisprudence and explaining its advantages.
Key words: metacognition strategy, reciprocal teaching, academic achievement