درجة امتلاک وممارسة معلمي العوق السمعي لمهارات التواصل الکلي بمنطقة الباحة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

منطقة الباحة السعودية

المستخلص

 
هدفت الدراسة إلي تحديد درجة امتلاک معلمي العوق السمعي لمهارات التواصل الکلي، ودرجة ممارستهم لتلک المهارات، والطريقة التواصلية الأکثر استخداما لدى معلمي العوق السمعي. ، وتکونت عينة الدراسة من (25) معلما وهم جميع معلمي العوق السمعي في فصول الأمل بمحافظة المخواه وتم اختيار العينة بالطريقة العمدية ، واستخدمت الدراسة الحالية المنهج الوصفي التحليلي کونه أکثر ملاءمة لطبيعة الدراسة الحالية التي تهتم بتقديم درجة امتلاک معلمي العوق السمعي لمهارات التواصل الکلي ودرجة ممارستهم لها ، وتم القياس باستخدام استبانة وبطاقة ملاحظة لقياس مدى ممارسة معلمي العوق السمعي لمهارات التواصل الکلي والتي تم توزيعها على معلمي العوق السمعي، والقيام بجمعها وتحليل بياناتها. وتوصلت نتائج الدراسة إلى : ارتفاع درجة امتلاک معلمي العوق السمعي لمهارات التواصل الکلي، وأن أکثر الأبعاد التي تعبر عن درجة ممارسة المهارات من قبل معلمي العوق السمعي هو بعد (مهارات المعلم المرتبطة بالحرکات التعبيرية)، وإلى ارتفاع درجة ممارسة معلمي العوق السمعي لمهارات التواصل الکلي، وأن أکثر الأبعاد التي تعبر عن درجة ممارسة المهارات من قبل معلمي العوق السمعي، هو بعد (مهارات المعلم المرتبطة بقراءة الشفاه والکلام)، وإلى أن أکثر الطرق شيوعاً واستخداماً من ضمن مهارات التواصل الکلي التي يمتلکها معلمو العوق السمعي تلک الطرق المرتبطة بالحرکات التعبيرية، وبالتحديد الطرق المرتبطة باستخدام تعبيرات الوجه والحرکة الجسدية .
کلمات مفتاحية : العوق السمعي ؛ مهارات التواصل الکلي
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
.                   The study aimed to determine the degree to which hearing impaired teachers possess overall communication skills, And the degree to which they practice those skills, and the communicative method most used by teachers of hearing impairment. The sample of the study consisted of (25) teachers, who are all teachers of hearing impairment in classes of hope in Al-Mikhwah Governorate the sample was selected intentionally, the current study used the descriptive and analytical method as it is more appropriate to the nature of the current study, which is concerned with presenting the degree to which hearing impairment teachers possess total communication skills and the degree of their practice of it, the measurement was done using a questionnaire and a note card to measure the extent to which hearing impairment teachers practice overall communication skills Which has been distributed to teachers of hearing impairment, and the collection and analysis of its data. The results of the study concluded: the high degree of hearing impairment teachers possessing holistic communication skills, and that the dimensions that most express the degree of skill practice by teachers of hearing impairment is the dimension (teacher skills associated with expressive movements), and to the high degree of hearing impairment teachers practice holistic communication skills, and that the dimensions that most express the degree of practice of skills by teachers of hearing impairment, is the dimension (teacher skills related to reading lips and speaking), and to the fact that the most common and used methods among the total communication skills that teachers of hearing impairment possess are those methods associated with expressive movements, specifically, the methods associated with the use of facial expressions and physical movement.
Key words: Hearing impairment ؛Total communication skills