الشراکة الاسرية کما يرأها أولياء أمور الأطفال بصفوف الاختصاص في ظل التعليم عن بعد بمدينة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک بقسم دراسات الطفولة / کلية علوم الانسان والتصاميم جامعة الملک عبد العزيز - السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى التعرف على وجهة نظر أولياء أمور التلاميذ بصفوف الاختصاص بالمدارس الابتدائية بجدة عن الشراکة الأسرية  مع المدرسة والشراکة المجتمعية والشراکة لاتخاذ القرار والشراکة التطوعية ، وذلک فى  ظل التعليم عن بُعد ، لاغلاق المدارس کإجراء احترازى لتفشى الکورونا ووفقاً لمتغيري المؤهل التعليمى لأولياء الأمور وحجم الأسرة  . ولقد تم جمع المعلومات اللازمة باستخدام استبيان تم اعداده من قِبل الباحثة لهذا الغرض ، وتم تطبيقه على عينة قوامها 300 من أولياء الأمور.وأشارت نتائج البحث الحالى إلى أن نسبة الموافقة على الشراکة بصفة عامة منخفضة  حوالى 30% وجاءت بنسب متقاربة للغاية لأنماط الشراکة.   وبالاضافة إلى ذلک وجد أن  کل من المستوى التعليمى لأولياء الأمور وحجم الأسرة أو عدد أفراها   له تاثير أو دور فى الموافقة على الشراکة بکافة محاورها وأنماطها ، وجاءت الشراکة  التى تتمثل فى تواصل  الأسرة مع المدرسة فى المرتبة الأولى من الاهتمامات ، وجاءت الشراکة التطوعية فى المرتبة الثانية ، فى حين احتلت کل من الشراکة المجتمعية والشراکة لاتخاذ القرار فى المرتبة الثالثة وبنسبة متساوية  . وأصدرت الباحثة عدة توصيات تخص جهات معنية من أهمها الاعلام لتثقيف أفراد المجتمع بمفهوم وأهمية الشراکة بأنماطها المختلفة لتکون شراکة فاعلة خاصة فى أوقاتنا الحالية   وکذلک ضرورة وأهمية استخدام التعليم عن بُعد وقت ازمة الکورونا  .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Research abstract
The aim of the current research is to get acquainted with the point of view of parents of pupils in specialization rows in primary schools in Jeddah about family partnership with the school, community partnership and partnership for decision-making and voluntary partnership, in light of distance education, to close schools as a precautionary measure for the spread of Corona and according to the variables of the educational qualification of parents and the size of the family . The necessary information was collected using a questionnaire that was prepared by the researcher for this purpose, and it was applied to a sample of 300 parents. The results of the current research indicated that the percentage of approval for partnership in general is low, about 30%, and it came in rates very close to the types of partnership.
In addition, it was found that both the educational level of the parents and the size of the family or the number of the family had an effect or role in approving the partnership in all its axes and patterns, and the partnership represented in the family’s contact with the school came first among the concerns, and the voluntary partnership came in the second place. Whereas, the community partnership and the partnership for decision-making were ranked third, with an equal proportion. The researcher issued several recommendations related to concerned parties, the most important of which is the media, to educate members of society about the concept and importance of partnership in its various types to be an effective partnership, especially in our current times, as well as the necessity and importance of using distance education at the time of the Corona crisis.