مستوى التعلُم المُنظم ذاتيا وعلاقته بالذکاء الناجح لدىَ الطلبة الموهوبين بالکُويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدير مدرسة – وزارة التربية – دولة الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على مستوى التعلم المنظم ذاتياً لدى الطلبة الموهوبين في الکويت؛ حيث استخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، تم اختيار عينة عشوائية تکونت من (۷۱) طالبا وطالبة من الطلبة من المدارس الابتدائية للبنات بمنطقة العاصمة التعليمية بدولة الکويت في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2017- 2018 في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (۲۰۱۷ / ۲۰۱8)، بينما استخدمت الباحثة في تطبيق أدوات الدراسة : مقياس التعلم المنظم ذاتية لدى الطلبة الموهوبين، بينما جاءت أشارت نتائج السؤال الأول إلى أن البعد الثاني: (الاحتفاظ بالسجلات)، قد حصل على أعلى استجابة بدرجة متوسطة في مستوى التعلم المنظم ذاتيا، وجاء في المرتبة الثانية البعد الثالث، (الحفظ والتسميع والفهم الاستيعابي)، في حين تلاه البعد الأول:(بناء الأهداف)، وحصل على الدرجة الثانية من حيث امتلاکه لدى الطلبة، ثم تلاه البعد الرابع: (طلب المساعدة الخارجية والمصادر المساندة) بدرجة متوسطة له ولجميع أبعاد التعلم المنظم ذاتية، کما أشار متوسط الاستجابة لأفراد عينة الدراسة على المقياس ککل؛ وأوصت الباحثة إعداد برامج تدريبية لرفع مستوى التعلم المنظم ذاتية لدى الطلبة الموهوبين في الکويت، إجراء دراسات مقارنة بين الطلبة العاديين والطلبة الموهوبين في مستوى الذکاء الناجح لدى الطلبة الموهوبين في الکويت.
The study aimed to identify the level of self-organized learning among gifted students in Kuwait. Where the researcher used in this study the relational descriptive curriculum, a random sample was selected consisting of (21) male and female students from elementary schools for girls in the educational capital region in the State of Kuwait in the second semester of the 2017-2018 academic year in the second semester of the academic year (2013-2017). / 2018), while the researcher used in applying the study tools: the Self-Organized Learning Scale for Gifted Students, while the results of the first question indicated that the second dimension: (Keeping records) had obtained the highest response with an average degree in the level of self-organized learning. The third dimension came in second place, (memorization, recitation and comprehension), while the first dimension was followed by (building objectives), and it obtained the second degree in terms of its possession by students, then followed by the fourth dimension: (requesting external assistance and support sources) with an average degree for it and for all The dimensions of structured learning are subjective, as indicated by the average response of the study sample on the scale as a whole; The researcher recommended preparing training programs to raise the level of self-organized learning among gifted students in Kuwait, conducting comparative studies between ordinary students and gifted students in the level of successful intelligence among gifted students in Kuwait.

الكلمات الرئيسية