أثر استخدام التعلم الالکتروني الکامل على القابلية للاستخدام لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بالکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدير مدرسة – وزارة التربية – دولة الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على أثر استخدام التعليم الالکتروني على التحصيل وتنمية مهارات استخدام المستحدثات التکنولوجية لدى طلاب کلية التربية الاساسية بجامعة الکويت؟، وللوصول لذلک الهدف استخدمت الباحثة في دراستها المنهج التجريبي، لملائمته لطبيعة الدراسة، بينما تکونت عينة الدراسة والتي تم اختيارها بطريقة عشوائية وقد بلغ عدد طالبات العينة (25) طالبة موزعات على مجموعتين بالتساوي، بحيث المجموعة الأولى تمثل المجموعة التجريبية، والتي درست باستخدام أسلوب التعلم الالکتروني، والثانية تمثل المجموعة الضابطة والتي درست بالطريقة التقليدية، والجدول التالي يوضح عدد أفراد عينة الدراسة في المجموعتين التجريبية، والضابطة؛ للإجابة عن أسئلة الدراسة والتحقق من فرضياتها استخدمت الباحثة بطاقة الملاحظة کأداة لجمع البيانات والاختبار لقياس التحصيل لدى الطالبات؛ بينما جاءت نتائج الدراسة حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a = 0.01)، بين متوسط درجات الطلاب في المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في البطاقة لصالح طلاب المجموعة التجريبية؛ حيث جاء حجم التأثير لاستخدام التعلم الالکتروني کبير؛ بينما أوصت الباحثة بتوظيف أسلوب التعليم الالکتروني في تقديم المقررات الدراسية في مؤسسات التعليم العالي، وکذلک توفير البيئة الملائمة لتطبيق هذا النوع من التعليم نتيجة لما يترتب عليه من تخفيف للعبء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس؛ وجاءت بمجموعة من المقترحات منها إجراء المزيد من البحوث حول فاعلية التعليم الالکتروني في تنمية مهارات التفکير ألابتکاري لدى الطلاب، وفاعلية التعليم الالکتروني في تنمية مهارات تصميم المواد الدراسية باستخدام برامج التصميم المختلفة، وکذلک فاعلية التعليم الالکتروني في تنمية مهارات أسلوب حل المشکلات لدى الطلاب، وأيضاً فاعلية التعليم الالکتروني في تنمية مهارات صيانة الحاسوب لدى الطلاب .
The current study aimed at identifying the effect of using electronic education on achievement and developing the skills of using technological innovations among students of the College of Basic Education at Kuwait University ?, and to reach this goal, the researcher used in her study the experimental method, to suit the nature of the study, while the study sample was formed, which was randomly selected. The number of female students in the sample was (25) students distributed into two groups equally, so that the first group represents the experimental group, which was studied using the electronic learning method, and the second represents the control group that studied in the traditional way, and the following table shows the number of the study sample members in the experimental and control groups. To answer the study questions and verify its hypotheses, the researcher used the observation card as a tool to collect data and test to measure the students ’achievement. While the results of the study came where there are statistically significant differences at the level of (a = 0.01), between the average scores of students in the experimental group and students of the control group in the card in favor of students of the experimental group; Where the size of the impact of using e-learning was large. While the researcher recommended employing the e-learning method in providing academic courses in higher education institutions, as well as providing the appropriate environment for the implementation of this type of education as a result of the consequent reduction in the teaching burden of faculty members. And it came with a set of proposals, including conducting more research on the effectiveness of e-learning in developing innovative thinking skills among students, the effectiveness of e-learning in developing study materials design skills using various design programs, as well as the effectiveness of e-learning in developing problem-solving style skills among students, as well as the effectiveness of E-learning in developing students' computer maintenance skills.

الكلمات الرئيسية