واقع تطبيق التعليم الالکتروني في دولة الکويت من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية في ظل جائحة کورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بوزارة التربية - الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع تطبيق التعليم الالکتروني في دولة الکويت من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية في ظل جائحة کورونا، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم تطوير استبانة تتعلق بواقع تطبيق التعليم الإلکتروني في دولة الکويت من وجهة نظر معلمي الدراسات الإجتماعية وتکونت هذه الاستبانة من (46) فقرة، وتکونت عينة الدراسة من (200) معلم ومعلمة تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة.
وأظهرت نتائج الدراسة أنّ استخدام التعليم الالکتروني في دولة الکويت من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية في ظل جائحة کورونا جاء بدرجة متوسطة، ولم يکن هنالک أية فروق تعزى لمتغيرات الدراسة (النوع الاجتماعي، سنوات الخبرة، دورات الحاسوب)، أما بالنسبة لامتلاک مهارات التعليم الالکتروني لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في دولة الکويت جاء بدرجة متوسطة، أما فيما يخص المعوقات فقد کان من أبرز المعوقات هو أنّ أنظمة التعليم الالکتروني تفرض مزيداً من العبء على الطالب والمعلم.
The Reality of Applying E-Learning in the State of Kuwait From the Viewpoint of Social Studies Teachers in Light of the Corona Pandemic.
Abstract
          The current Study aimed to identify the reality of the application of e-learning in the State of Kuwait from the point of view of social studies teachers in light of the Corona Pandemic. The researcher used the descriptive analytical method, in order to achieve the objectives of this study, a questionnaire was developed related to the reality of the application of e-learning in the State of Kuwait from the viewpoint of social studies teachers. This questionnaire consisted of (46) paragraphs, the study sample consisted of (200) male and female teachers, who were chosen by the simple random sampling method.
The results of the study showed that the use of e-learning in the State of Kuwait from the viewpoint of social studies teachers in light of the Corona pandemic was moderate, there were no differences attributed to the study variables (gender, years of experience, computer course), as for the possession of e-learning skills among social studies teachers in the State of Kuwait, it was of a moderate degree, as for the obstacles is that e-learning systems impose more burden on the student and the teacher.