استخدام حلقات الأدب في تنمية التذوق الأدبي، ومهارات التفاوض الاجتماعي لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية في کلية التربية – جامعة الإسکندرية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استراتيجية حلقات الأدب في تنمية مهارات کل من: التذوق الأدبي، والتفاوض الاجتماعي لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي.
واستُخدِم - في بحث المشکلة- المنهجان: الوصفي التحليلي، وشبه التجريبي ذو المجموعتين: الضابطة، والتجريبية. وتمثلت أداتا الدراسة في اختبار التذوق الأدبي، ومقياس مهارات التفاوض الاجتماعي.
وأثبتت النتائج وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (a ≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين: الضابطة، والتجريبية في القياس البعدي لاختبار التذوق الأدبي؛ لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (a ≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين: القبلي، والبعدي لاختبار التذوق الأدبي؛ لصالح القياس البعدي.
وأثبتت النتائج – أيضًا - وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (a ≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين: الضابطة، والتجريبية في القياس البعدي لمقياس مهارات التفاوض الاجتماعي؛ لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (a ≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين: القبلي، والبعدي لمقياس مهارات التفاوض الاجتماعي؛ لصالح القياس البعدي؛ ويعزى ذلک کله إلى استخدام استراتيجية حلقات الأدب مع المجموعة التجريبية في مقابل استخدام الطريقة المعتادة مع المجموعة الضابطة.
 
Using Literature Circles to Develop Literary Appreciation and Social Negotiation Skills for Five Grade Primary Students
 
Presented by:
Elshaymaa Elsayed Mohammed Mohammed Abdulgawad
Lecturer of Curricula & Methods of teaching Arabic Language
Faculty of Education - Alexandria University
 
The study aimed at figuring out the effect of using literature circles strategy on developing both literary Appreciation and social negotiation skills for five grade primary students. In searching the problem, the analytical descriptive method and the quasi-experimental design with two groups; experimental and control, were used, and the study instruments were represented in a literary Appreciation test and a scale of social negotiation skills.
Results proved that there is a statistically significant difference at (a ≤ 0.05) between the mean scores of the experimental and the control groups on the post-test with regard to literary Appreciation in favour of the experimental group, and a statistically significant difference at (a ≤ 0.05) between the mean scores of the experimental group on the pre and post tests with regard to literary Appreciation in favour of the post-test.
Results also proved that there is a statistically significant difference at (a ≤ 0.05) between the mean scores of the experimental and the control groups on the post-test with regard to the scale of social negotiation skills in favour of the experimental group, and a statistically significant difference at (a ≤ 0.05) between the mean scores of the experimental group on the pre and post tests with regard to social negotiation skills in favour of the post-test. All is due to using literature circles strategy with the experimental group while using the usual method with the control group.

الكلمات الرئيسية