الحوافز المادية والمعنوية لدى المعلمين في المدارس الحکومية بدولة الکويت وعلاقتها بالرضا الوظيفي من وجهة نظرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الکويت – مدينة الکويت

المستخلص

هدفت الدِّراسة إلى معرفة مستوى الحوافز المادية والمعنوية لدى المعلمين في المدارس الحکومية بدولة الکويت وعلاقتها بالرضا الوظيفي لديهم. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من (220) معلماً. أعدت الدراسة استبانة مکونة من (50) فقرة موزعة على ثلاثة محاور هي: محور الحوافز المادية وتکون من (17) فقرة. والمحور الثاني ويتعلق بالحوافز المعنوية وتکون من (16) فقرة. أما المحور الثالث فيتناول الرضا الوظيفي للمعلمين وبلغ عدد فقراته (17) فقرة. وقد أظهرت نتائج الدراسة الآتي: کانت تقديرات المعلمين لدرجة تفعيل الحوافز المادية والمعنوية والرضا الوظيفي مرتفعة من وجهة نظرهم. کما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية ايجابية بين تفعيل الحوافز المادية والمعنوية والرضا الوظيفي لدى المعلمين. وفي ضوء ما أسفرت عنه الدِّراسة من نتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات.
     The study aimed to find out the degree of material and moral incentives for teachers in public schools in the State of Kuwait and their relationship to job satisfaction with them. The study followed the descriptive approach, and the study sample consisted of (220) teachers. The study prepared a questionnaire consisting of (50) items distributed on three axes: The material incentives axis and it consisted of (17) items. The second axis is related to moral incentives and consists of (16) paragraphs. As for the third axis, it deals with job satisfaction for teachers, and the number of its paragraphs is (17). The results of the study showed the following: Teachers ’ratings of the degree of activation of material and moral incentives and job satisfaction were high from their viewpoint. The results also showed the existence of a positive correlation between the activation of material and moral incentives and job satisfaction among teachers. In light of the results of the study, the researcher presented a set of recommendations.

الكلمات الرئيسية