قراءات نظرية في علم النفس التربوي وعلاقته بفروع علم النفس الاخرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلمة وزارة التربية – دولة الکويت. باحثة دکتوراه کلية الآداب– جامعة الزقازيق

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية التعرف على أهمية علم النفس التربوي وعلاقته بفروع علم النفس الاخرى في اطار نظري من خلال استعراض مجموعة من المباحث وهي:

المبحـــــــــث الأول : نشأة علم النفس التربوي.
المبحث الثانــــــــــــي: مفهوم علم النفس التربوي.
المبحث الثالـــــــــــث: اهمية علم النفس التربوي.
المبحث الرابـــــــــــــــع: مجالات وموضوعات علم النفس التربوي.
المبحث الخامـــــــس: علاقة علم النفس التربوي بفروع علم النفس الأخرى.

وحيث انه من خلال القراءات النظرية التي توصلت اليها الباحثة في حدود اطلاعها توصلت الى مجموعة من الاستنتاجات منها:

الاهمية البالغة لعلم النفس التربوي وما يتمتع به من ثقة واصالة في التربية.
الارتباط الوثيق بين علم النفس التربوي وافرع علم الانفس الاخرى.

کما اوصت الباحثة بالاتي:

ضرورة تدريس علم النفس التربوي بکافة المراحل التدريبية لإعداد المعلمين.
ضرورة توسع الدراسات والبحوث حول علم النفس التربوي.

 
 
 
 
 
 
 
 
Theoretical readings in educational psychology
And its relationship with other branches of psychology
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Dr. Abeer Hammoud Saud Hammoud Saif Al-Dwaila
 teacher of the Ministry of Education - State of Kuwait.
PhD Researcher, Faculty of Arts, Zagazig University.
2018-2019 AD.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Summary:
The present study aimed to identify the importance of educational psychology and its relationship with other branches of psychology in a theoretical framework by reviewing a group of investigations, namely:

The first topic: the emergence of educational psychology.
The second topic: the concept of educational psychology.
The third topic: the importance of educational psychology.
The fourth topic: the fields and topics of educational psychology.

The fifth topic: the relationship of educational psychology with other branches of psychology.
Whereas, through the theoretical readings that the researcher reached within the limits of her knowledge, she reached a set of conclusions, including:

The extreme importance of educational psychology and the confidence and authenticity it enjoys in education.
The close link between educational psychology and other branches of psychology.

The researcher also recommended the following:

The necessity of teaching educational psychology at all training stages for teacher preparation.
The necessity to expand studies and research on educational psychology.