المشکلات السلوکية وعلاقتها باضطراب الإليکسيثيما لذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه الفلسفة في التربية (إرشاد نفسي) - جامعة القاهرة - کلية الدراسات العليا للتربية

المستخلص

يسعي البحث للکشف عن العلاقة الإرتباطية بين المشکلات السلوکية واضطراب الإليکسيثيما لذوي صعوبات التعلم، والفروق في مستوى المشکلات السلوکية واضطراب الإليکسيثيما تعزى لمتغير الجنس. وتتضمن عينة الدراسة (43) تلميذ وتلميذة من ذوي صعوبات التعلم تراوحت أعمارهم ما بين (7-10) سنة من الجنسين منهم (22) ذکور، (21) إناث، وبمتوسط عمر (8.2558) سنة وانحراف معياري (0.7391)، واستخدم أدوات منها قائمة ملاحظة سلوک الطفل للمعلمين (إعداد/ مصطفى کامل،2008م)، ومقياس ستانفورد بينية- الصورة الخامسة (إعداد/ محمود السيد أبوالنيل، 2011م)، ومقياس تورنتو للإلکسيثيما  (ترجمة وتقنين/ علاء الدين کفافي وفؤاد الدواش، 2011)، ومقياس الاضطرابات السلوکية (إعداد/ أحمد متولي عمر، 2015م). وتوصلت نتائج البحث إلى وجود ارتباط قوى بين المشکلات السلوکية وأبعاد اضطراب الإليکسيثيما لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وذلک عند مستوي دلالة (0.01)، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوي دلالة (0.01) علي مقياس المشکلات السلوکية لصالح الذکور، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوي دلالة (0.01) علي مقياس اضطراب الإليکسيثيما لصالح الذکور.
Abstract:
The research seeks to uncover the correlation between behavioral problems and alexithyma disorder for people with learning difficulties, and the differences in the level of behavioral problems and alexithyma disorder attributable to the gender variable. The study sample includes (43) male and female students with learning difficulties whose ages ranged between (7-10) years of both sexes, of whom (22) were males, (21) females, with Mean of (8.2558) years and a std. deviation (0.7391), and they used tools including Child behavior observation list for teachers (preparation / Mustafa Kamel, 2008), the Stanford Binyah scale - Fifth image (Prepared by / Mahmoud Al-Sayed Abu Al-Nil, 2011), and the Toronto Alexithima scale (translation and codification / Ala Al-Din Kafafi and Fouad Al-Dawash, 2011), and the Behavioral Disorders Scale (2011) Prepared by / Ahmad Metwally Omar, 2015 AD). The results of the research concluded that there is a strong correlation between behavioral problems and the dimensions of alexithyma disorder in students with learning difficulties, at a level of significance (0.01), and the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) on the scale of behavioral problems in favor of males, and the presence of statistically significant differences at the level of Significance (0.01) on the alexithyma disorder scale in favor of males.

الكلمات الرئيسية