دراسة مقارنة لتصميمات المعادلة في عملية معادلة درجات الاختبارات متعددة الأبعاد فى ظل جائحة کرونا باستخدام نظريةالاستجابة للمفردة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدير مساعد مدرسة زيد بن على – محافظة الجهراء - الکويت

المستخلص

هدف البحث الى مقارنة تصميمات جمع البيانات الثلاثة و تمت المقارنة کالتالى بين تصميم المفردات المشترکة و تصميم المجموعات المتکافئة وأيضاً المقارنة بين تصميم الأفراد المشترکين و تصميم المجموعات المتکافئة في عملية معادلة الاختبارات. تکونت عينة البحث من تلاميذ الصف الثالث الابتدائى وبلغ حجم العينة الکلى(1240) تلميذا وتلميذة. وتکونت أداة البحث من المنهج المقرر على المعلمين بالمرحلة المتوسطة بدولة الکويت و قام الباحث بتحليل البيانات باستخدام مجموعة الأوامر الخاصة بالبرنامج الإحصائي   Bilog-Mg3 و البرنامج الإحصائي Spss. أظهرت النتائج أنهتختلف دقة معادلة درجات الاختبارات متعددة الأبعاد فى ظل جائحة کرونا بأختلاف تصميم جمع البيانات (تصميم المفردات المشترکة ، تصميم الأفراد المشترکين ، تصميم المجموعات المتکافئة). الفرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (0.01) والفرق هنا لصالح معادلة درجات الاختبارات باستخدام تصميم المفردات المشترکة حيث يعطي نتائج أکثر کفاءة لدقة المعادلة لدرجات الاختبارات .
A comparative study of equation designs In the process of equating scores for multidimensional tests under the Corona pandemic, using the singular response theory
Summary of the research: The aim of the research is to compare the three data collection designs. The comparison was made as follows between the design of the common vocabulary and the design of equivalent groups, as well as the comparison between the design of the participating individuals and the design of equivalent groups in the process of equalization tests. The research sample consisted of third-grade students, and the total sample size was (1240) male and female students. The research tool consisted of the curriculum prescribed for middle school teachers in the State of Kuwait, and the researcher analyzed the data using the command set of the Bilog-Mg3 statistical program and the statistical program Spss. The results showed that the accuracy of the equation of scores for multidimensional tests in the light of the Corona pandemic differs according to the different data collection design (common vocabulary design, design of joint individuals, equivalent groups design). The difference is statistically significant at the level of significance (0.01), and the difference here is in favor of equating test scores using the common vocabulary design, as it gives more efficient results for the accuracy of the equation for test scores.

الكلمات الرئيسية