الذکاءات المتعددة وعلاقتها بالمهارات الحياتية لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دولة الکويت

المستخلص

هدف البحث:الکشف عن العلاقة بين الذکاءات المتعددةوعلاقتها بالمهارات الحياتية لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الکويت، وتکونت عينة البحث من (150) طالب وطالبة موزعة بين (75) من الذکور(75) من الإناث، واستخدم الباحثان الأدوات الآتية: مقياس المصفوفات المتتابعة لرآفن، ومقياس الذکاءات المتعددة, تعريب رنا قوشحة، ومقياس المهارات الحياتية, إعداد الباحثان، وتوصل الباحثان الي النتائج التالية: وجود علاقة موجبة دالة إحصائياً بين الذکاءات المتعددة والمهارات الحياتية لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الکويت, کما تبين وجود فروق ذات دلالة احصائية فى الذکاءات المتعددة وفقا لمستوى النوع. والى جانب هذا، أسفر التحليل العاملى عن وجود عاملين لکل من الذکاءات المتعددة والمهارات الحياتية لکل مستوى من مستويات الذکاءات والمهارات، کما أمکن التنبؤ بمستوى المهارات الحياتية  من خلال الذکاءات المتعددة، وقد تم تفسير النتائج وفقا لما أسفرت عنة نتائج الدراسات السابقة، والانتهاء ببعض التوصيات, والبحوث المقترحة.
The aim of the study: To reveal the relationship between multiple intelligences and its relationship to life skills among high school students in the State of Kuwait, and the study sample consisted of (150) male and female students distributed among (75) males and (75) females, and the study used tools, the scale of sequential matrices for Rafin The multiple intelligences scale, the Arabization of Ranaushaha, and the life skills scale, prepared by the two researchers, and the study reached the following results: The existence of a positive statistically significant relationship between multiple intelligences and life skills among high school students in the State of Kuwait, and it was found that there are statistically significant differences in the multiple intelligences according to the level Learning difficulty and gender. In addition to this, the global analysis resulted in the presence of two factors for each of the multiple intelligences and life skills for each level of difficulty, and the level of life skills could be predicted through multiple intelligences, and the results were interpreted according to the results of previous studies, and the conclusion of some recommendations, and research Proposed.

الكلمات الرئيسية