فاعلية التدريس باستخدام مدخل STEM في حل المسائل اللفظية الرياضية في مادة الرياضيات على التحصيل الدراسي والتفکير الابداعي لدى عينة من طلاب الصف الثالث المتوسط في مدارس مکة المکرمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک بجامعة أم القرى – مکة المکرمة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية مدخل STEM في حل بعض المسائل الرياضية اللفظية في مادة الرياضيات على التحصيل الدراسي والتفکير الإبداعي لدى عينة من طلاب الصف الثالث متوسط بمدارس مکة المکرمة. وقد اتبع الباحث المنهج شبه التجريبي لاستخلاص بيانات الدراسة على عينة مکونة من (42) طالبا من طلاب الصف الثالث المتوسط تم اختيارهم قصديا من مدرستين حکوميتين تابعة لإدارة تعليم مکة المکرمة ومن ثم تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة. وقد طبق الباحث اختبار لقياس التحصيل الدراسي مکون من (20) فقرة تم تقديمه لطلاب الصف الثالث المتوسط في حل بعض المسائل الرياضية اللفظية من دروس حل المتباينات في رياضيات الصف الثالث المتوسط. أيضا قام الباحث بإجراء اختبار التفکير الإبداعي والذي تضمن ستة أنشطة وخطة تدريسية للدروس باستخدام مدخل STEM. وتم التأکد من صدق وثبات أداتي الدراسة. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط علامات الطلاب في اختبار التحصيل الدراسي البعدي في مادة الرياضيات بين المجموعة التجريبية والضابطة، لصالح المجموعة التجريبية التي درست مدخل STEM کما کشفت الدراسة أيضا عن وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط علامات الطلاب في اختبار التفکير الإبداعي البعدي في مادة الرياضيات بين المجموعة التجريبية والضابطة، لصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام مدخل STEM. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بأهمية استخدام مدخل STEM في تدريس الرياضيات لرفع التحصيل الدراسي لدى الطلاب وتنمية مهارات التفکير الإبداعي. کما أوصى الباحث بإجراء مزيد من الدراسات تتعلق باستخدام مدخل STEM على موضوعات أخرى من دروس الرياضيات وتدريب معلمي الرياضيات على کيفية التدريس باستخدام مدخل STEM.
This study aimed to identify the effectiveness of using STEM approach in solving mathematical verbal problem in mathematics subject on academic achievement and creative thinking in a sample of ninth grade students in Makkah schools. The researcher followed the semi-experimental approach on a sample of (42) ninth grade students who were deliberately selected from two government schools. Study sample divided randomly into two groups, one experimental and the other control group. The researcher applied achievement exam included (20) questions in some mathematical verbal problem selected from the inequalities lessons in mathematics subject. Also the researcher applied the creative thinking exam, which include six activities and a teaching plan for lessons, using the STEM approach. The validity and stability of the study tools were verified. The results of this study indicated that there were statistically significant differences between the average number of students in the post-test of achievement exam in mathematics between the experimental group and the control group in favor of the experimental group who studied by using the STEM approach. The study also revealed that there were statistically significant differences between the average marks of students in the creative thinking exam in mathematics between the experimental group and the control, in favor of the experimental group which studied by STEM approach.  Based on study results the researcher recommended using STEM approach in teaching other topics of mathematics. Also, the researcher recommended train many of mathematics teachers and encourage them to use STEM approach. Finally, doing more studies in similar topic with other subject will be helpful for students, teachers, and researchers. 
 

الكلمات الرئيسية