فاعلية تطبيقات الجيل الثاني للويب على التحصيل ومهارات اتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية في مقرر الحاسب الآلي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية، تخصص تقنيات التعليم ، جامعه الملک خالد.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية استخدام تطبيقــــات الجيل الثاني للويب على التحصيل ومهـــــارات اتخــــاذ القــــرار لدى طلاب المرحلة الثانوية في مقرر الحاسب الآلي, ويمکن ذکر أهم تلک الأهداف على النحو التالي:
1-التعرف على أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب (Web 2.0) على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية في مقرر الحاسب الآلي.
2-التعرف على أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب (Web 2.0) على مهارات اتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية في مقرر الحاسب الآلي.
ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي التحليلي، واتخذت أداة الاستبانة لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة، وتکون عينة الدّراسة من عينة عشوائية وعددها (200) طالب من طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض الذين يدرسون خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي(1440ه- 1441ه).
وخلصت الدراسة إلى أن استجابات أفراد الدراسة حول أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب (web2) على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية في مقرر الحاسب الآلي بمتوسط حسابي (3.92) وبنسبة موافقة بلغت (78.4) والذي يشير إلى موافق بانحراف معياري (0.86)، وهو متوسط يقع في الفئة الرابعة من فئات المتدرج الخماسي، وأن أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب 2 على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية في الوحدة المقررة للحاسب الآلي يتمثل في أن الاعتماد على أدوات الويب 2 تسهل عملية الحصول على المعلومات، وأن استخدام الويب 2 في التحصيل الدراسي تجعله جذاباً وغير ممل، وتزيد من فهم الدروس من خلال تطبيقات الويب 2، کما تسمح تطبيقات الويب 2 بتنويع طرق التدريس ومهارات التعلم، وتزيد تطبيقات الويب 2 من فرص التطبيق على المقرر.
وخلصت الدراسة کذلک أن استجابات طلاب المرحلة الثانوية في مدينة الرياض جاءت بدرجة تشير إلى موافق وبنسبة بلغت (72.2%) حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.68)، وهو متوسط يقع في الفئة الرابعة من فئات المتدرج الخماسي وانحراف معياري (1.05)،حيث تراوحت متوسطات موافقتهم على أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب 2 على اتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية في الوحدة المقررة للحاسب الآلي ما بين (4.19 إلى 3.39) وهي متوسطات تقع في الفئة الرابعة والثالثة من فئات المقياس الخماسي والتي تشير إلى (موافق– محايد) على أداة الدراسة مما يوضح التباين في موافقة أفراد الدراسة حول المحور، وأن أثر استخدام تطبيقات الجيل الثاني للويب 2 على اتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية في الوحدة المقررة للحاسب الآلي يتمثل في تشجع تطبيقات الويب 2 على الخروج من الإطار الفردي في التفاعل بين الفرد والشبکة إلى المشارکة الاجتماعية الإلکترونية، کما توفر تطبيقات الويب 2 العديد من الفرص لعملية تشکيل الرأي الصحيح، وإبدائه بشجاعة، التحاور الذي يتم من خلال تطبيق الويب 2 يسمح باختبار أحد الحلول التي يتوقع أن تزيل حالة الشک وعدم التأکد، کما تتيح تطبيقات الويب  2 إعطاء نماذج قيادية في القرارات يمکن الاقتداء بها، وتمکن تطبيقات الويب 2 من الوصول إلى الفرار المناسب في سبيل الحصول على المعلومة.
الکلمات المفتاحية: فاعلية – الويب - لجيل الثاني للويب (Web 2.0) - تطبيقات الجيل الثاني (Web 2.0) - التحصيل الدراسي - اتخاذ القرار.
 
 
Abstract
Thesis title: The Effectiveness of Second Generation Web Applications on Achievement and Decision Making Skills for High School Students in Computer Course
 
The study aimed to identify the effectiveness of the use of second-generation web applications for achievement and decision-making skills for high school students in the computer course, and the most important of these goals can be mentioned as follows:
- Learn about the impact of using the Web 2.0 applications on the academic achievement of high school students in the computer course.
-Knowing the effect of using the Web 2.0 applications on the decision-making skills of high school students in the computer course.
To achieve these goals, the current study relied on the descriptive analytical approach, and the questionnaire tool was taken to collect data from the members of the study sample. The study sample will be from a random sample of (200) students from high school students in Riyadh who study during the second semester of the academic year (1440 AH - 1441 AH)
The study concluded that the responses of the study members about the effect of using the second-generation web (web2) applications on the academic achievement of high school students in the computer course with an average score of (3.92) and with an approval rate of (78.4) which indicates approval with a standard deviation (0.86), which is Average falls in the fourth category of five-tier grades, and the effect of the use of second-generation web 2 applications on academic achievement for high school students in the computer-based unit is that relying on web tools 2 facilitates the process of obtaining information, and that the use of web 2 in achievement The school makes it attractive and not mm It increases understanding of lessons through web 2 applications, web 2 apps also allow diversification of teaching methods and learning skills, and web 2 apps increase application opportunities over the course.
 
Thestudyalsoconcludedhigh school students in the city of Riyadh came with a degree that indicates OK and at a rate of (72.2%) where the arithmetic average reached (3.68), an average that falls in the fourth category of five-year grades and a standard deviation (1.05), where the averages of their approval ranged On the impact of the use of second-generation Web 2 applications on decision-making for high school students in the computer-based unit between (4.19 to 3.39) which are averages located in the fourth and third category of the five-year scale that indicates (agree - somewhat agree) to The study tool, which explains the variance in the approval of study personnel about a Of the axis, and that the impact of the use of second-generation web 2 applications on decision-making for high school students in the computerized unit is to encourage web 2 applications to exit from the individual framework in the interaction between the individual and the network to electronic social participation, and web 2 applications provide many Opportunities for the process of forming the right opinion, and expressing it courageously, the dialogue that takes place through the web 2 application allows testing of one of the solutions that is expected to remove the state of doubt and uncertainty, and also allows web applications 2 to give leadership models in decisions that can be followed, and web 2 applications can access to me The appropriate escape in order to obtain the information.thattheresponsesof
 
Key words: effectiveness - the web - for the second generation of the Web (Web 2.0) - second generation applications (Web 2.0) - academic achievement - decision-making.