دور وسائل التواصل الاجتماعي واتجاهاتها في مادة الحاسب الآلي نحو التحصيل الدراسي بالمرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک خالد

المستخلص

هدف الدراسة إلى التعرف على دور وسائل التواصل الاجتماعي واتجاهاتها في مادة الحاسب الآلي نحو التحصيل الدراسي بالمرحلة الثانوية واستخدم الباحث المنهج الوصفي وتکونت عينة الدراسة من (140) طالب وقد توصل نتائج الدراسة الي: وجود فروق ذات دلالة احصائية حول الآثار الايجابية لمواقع التواصل الاجتماعي على التحصيل الدراسي للطلاب تعزى لمتغير النوع ومکان السکن، عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية حول الآثار الايجابية لمواقع التواصل الاجتماعي على التحصيل الدراسي للطلاب تعزى لمتغير العمر والتخصص، عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية حول الآثار السلبية لمواقع التواصل الاجتماعي على التحصيل الدراسي للطلاب تعزى لمتغير النوع والعمر والتخصص ومکان السکن. وأوصت الدراسة عدم استخدام اجهزة الکمبيوتر والانترنت لفترات طويلة تجنبا للإصابة بالتعب الجسدي والإرهاق والأضرار الصحية، ضرورة الابتعاد عن التشهير والتنمر على الافراد من خلال مواقع التواصل الاجتماعي، عدم اهمال المواد الدراسية لاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي. وکما اقترحت الدراسة إجراء المزيد من الدِّراسَات التي تهدف إلى التعرُّف على دور وسائل التواصل الاجتماعي واتجاهاتها نحو التحصيل الدراسي, مع متغيِّرات أخرى غير متغيِّرات البحث الحاليَّة.
 
Abstract
The role of social media and its trends in the computer subject towards academic achievement at the secondary level
The objective of the research is to identify the role and trends of social media in computer science towards secondary school achievement, The researcher used the descriptive approach and the study sample consisted of (140) students. The results of the study reached: statistically significant differences on the positive effects of social media sites on students' educational attainment attributable to the variable type and location of residence; no statistically significant differences on the positive effects of social media sites on students' educational achievement attributable to the variable age and specialization; and no statistically significant differences on the negative effects of social media sites on students' educational attainment attributable to the variable gender, age, specialization and place of residence. The study recommended that computers and the Internet should not be used for long periods of time in order to avoid fatigue, exhaustion and health damage, that individual slander and bullying should not be avoided through social media, and that school materials for social media use should not be neglected. The study suggested further studies aimed at recognizing the role and trends of social media towards educational achievement, with other variables other than the current research variables.