استخدام معلمي معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لملف الإنجاز في تقويم الأداء اللغويّ دراسة وصفية تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس وتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى المشارک. جهة العمل: معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف استخدام معلمي اللغة العربية بمعهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لملف الإنجاز (portfolio) في تقويم الأداء اللغوي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وذلک من خلال بيان استخدام ملف الإنجاز في تقويم الأداء اللغوي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وتعرّف استخدام معلمي اللغة العربية لملف الإنجاز في تقويم الأداء اللغوي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وکذلک تعرّف المعوقات التي تواجه معلمي اللغة العربية في معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لاستخدام ملف الإنجاز تقويم الأداء اللغوي.
ABSTRACT
The aim of the research is to identify the use of portfolio by Arabic language teachers of the  Institute of Arabic Language Education in the Islamic university of Madina, in the assessment of language performance of the non-Arabic speaking learners of the Arabic language, and to also identify the challenges and obstacles  faced by the Arabic language teachers of the Institute of Arabic Language Education in the Islamic university of Madina in the use of the portfolio for assessing  language performance and progress
The researcher adopted the descriptive analytical method and the outcome was as follows:

Most expressions centering the importance of using the portfolio by the Arabic language teachers to assess language performance of the non- Arabic speaking learners of the Arabic language ranged between great and greater.
All expressions on the point of : to what extent is the use portfolio by the Arabic language teachers to assess language performance of the non-Arabic speaking learners of the Arabic language. The response was average only.
All expressions on the point of the obstacles and challenges facing the use of the portfolio by the Arabic language teachers of the Institute of Arabic Language Education to assess the language progress and performance was between great and greater.

And in the light of these results, the research concluded on some recommendations and suggestions
 

الكلمات الرئيسية