استخدام برامج الحاسوب التفاعلية لتنمية دافعية طلبة الصف العاشر الأساسي في فلسطين نحو تعلم الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مديرية قباطية، وزارة التربية والتعليم، فلسطين

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقصي فاعلية استخدام ثلاثة برامج حاسوب تفاعلية وهي: (جيوجبرا، وجرافماتيکا، وراسم الاقترانات) في دافعية طلبة الصف العاشر في فلسطين نحو تعلم الرياضيات، واستخدم الباحثان المنهج التجريبي بتصميمه شبه التجريبي، من خلال تطبيق البحث على عينة من (110) من طلاب الصف العاشر الأساسي في مديرية قباطية (فلسطين) في العام الدراسي 2015/2016، وتمّ تقسيم أفراد عينة البحث إلى أربع مجموعات، بطريقة عشوائية، واستخدم الباحثان مقياس الدافعية نحو تعلم الرياضيات، تضمن (20) فقرة، وقد أظهرت نتائج البحث، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أربع المجموعات، ولصالح البرامج ثلاثة الحاسوبية، وخلص البحث إلى عدد من التوصيات، منها: ضرورة تفعيل طرق التدريس بواسطة برامج الحاسوب التفاعلية، خاصة استخدام البرامج: (جيوجبرا Geogebra وجرافماتيکا Graphmatica، وراسم الاقترانات Function  Grapher)  لما أظهرتها من أفضلية وفاعلية واضحة في تنمية الدافعية نحو تعلّم الرياضيات.
Abstract
This study sought to know the effectiveness of using three interactive computer programs (GeoGebra, Graphmatica and Function Grapher) in the motivation of the students of the tenth grade towards learning mathematics in the Palestine. The two researchers used the experimental approach with semi-experimental design, by applying the study to a sample of (110) of the students of the tenth grade in the Directorate of Qabatiya (Palestine) for the academic year of 2015-2016. The sample of the study was divided into four groups in a random manner. In this study, the measure of motivation towards learning mathematics was used to include (20) paragraphs. The results of the study showed that there were statistically significant differences between the four groups and in favor of the three programs. The study concluded to a number of recommendations including: the necessity of applying the teaching method using the interactive computer programs especially (GeoGebra, Graphmatica and Function Grapher) due to their effect of favorability and clear efficacy in developing motivation toward learning mathematics.

الكلمات الرئيسية