العجز المتعلم والأسلوب المعرفي لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة الفروق في العجز المتعلم والأسلوب المعرفي (التروي/ الاندفاع) لدى طلاب المرحلة المتوسطة ذوي صعوبات التعلم والعاديين. التعرف على العلاقة بين العجز المتعلم والأسلوب المعرفي لدى عينة الدراسة. تکونت عينة الدراسة من مجموعتين: الأولى: مجموعة الطلاب العاديين وعددهم (117) طالباً بالمرحلة المتوسطة، الثانية: مجموعة الطلاب ذوي صعوبات التعلم وعددهم (89) طالباً بالمرحلة المتوسطة. وتم تطبيق اختبار تزاوج الأشکال المألوفة (MFFT) (إعداد الفرماوي، 1985)، مقياس العجز المتعلم (إعداد الباحث). وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة عند مستوى دلالة 0,01 في الأسلوب المعرفي (التروي/ الاندفاع) بين طلاب المرحلة المتوسطة ذوي صعوبات التعلم وغيرهم من العاديين في بعدي الزمن وعدد الأخطاء وهي في اتجاه العاديين في الزمن وفي اتجاه ذوي صعوبات التعلم في عدد الأخطاء (حيث کانت قيمة ت= (8,01) و(9,48) على التوالي عند د.ح = 204). وقد أشارت الدراسة أيضاً إلى وجود علاقة بين العجز المتعلم والأسلوب المعرفي (التروي/ الاندفاع) لدى عينة الدراسة. حيث کانت قيمة ر= 0,29
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                             Abstract
The Purpose of this study was to investigate the Differences in Learning helplessness and cognitive style (reflective/ impulsivity) to the learner with learning disabilities and ordinary. Know the relationship between Learning helplessness and cognitive style (reflective/ impulsivity). The sample consisted of two groups (117) from ordinary middle school students, (89) from students with learning disabilities. The participants were administered a cognitive style and the learning helplessness scale. The results indicated that there are significant differences at the 0,01 level of significant in the deficit between the educated middle school students with learning disabilities and others out of the ordinary, in the direction of people with learning disabilities in the dimensions and total score, and there are significant differences (time is 8.01and incorrect answer is 9,48,     ( t= 8,01, 9,48, df= 204) at the level of significance 0,01 in the cognitive Style (Reflection/Impulsivity) among middle school students with learning disabilities and others out of the ordinary in the dimension of time and the number of errors is in the direction of ordinary time and in direction with learning disabilities in the number of errors. The results showed also that there is a relationship between the cognitive style (reflection/ impulsivity) and learned
helplessness(r=0,29) in a sample study.

الكلمات الرئيسية