مستويات التفکير ما وراء المعرفة وعلاقته بتقدير الذات لدى طلبة السنة التحضيرية بکلية الطب جامعة أم القرى فرع القنفذة .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة أم القرى , فرع الکلية الجامعية بالقنفذة

المستخلص

Abstract:
The study aimed to identify levels of metacognitive thinking and its relationship to self-esteem among preparatory year students at the Faculty of Medicine at Umm Al-Qura University, Al-Qunfudah Branch. Identifying  the level of self-esteem among the study sample ةثةثقس members, to know the relationship between the level of metacognitive thinking and self-esteem, and the statistically significant differences between metacognitive thinking and self-esteem, the sample of the study consisted of (60) students who were randomly chosen in the second semester of the academic year 2019/2020. to achieve the study goals,  of two tools were applied: The first is the metacognitive thinking scale of (Dennison, Schraw, 1994) developed by researchers Nasser Al-Jarrah and Alaeddin Obeidat (2011), and a self-assessment scale was used by Rosenberg (1975), and was developed by theresearcher Detector(2004) to commensurate the purposes of the study.
The results of the study showed that the level of metacognitive thinking among a sample of preparatory year students at the Faculty of Medicine at Umm Al-Qura University, Al-Qunfudah branch in general came with a high degree.
The results of the study also indicated the achievement of preparatory year students at the Faculty of Medicine at Umm Al-Qura University, Al-Qunfudah Branch, a high level of self-esteem, and the results of the study showed a strong positive relationship between levels of metacognitive thinkingand the level of students ’self-esteem
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
الملخص:
هدفت الدّراسة إلى التعرف على مستويات التفکير ما وراء المعرفي وعلاقته بتقدير الذات لدى طلبة السنة التحضيرية بکلية الطب في جامعة أم القرى فرع القنفذة، والتعرف على مستوى تقدير الذات لدى أفراد عينة الدراسة ,والتعرف على  العلاقة بين مستوى التفکير ما وراء المعرفي وتقدير الذات ,  والفروق ذات الدلالة الإحصائية بين التفکير ما وراء المعرفي وتقدير الذات  .
وقد تکونت عينة الدراسة من (60) طالبا تم اختيارهم بطريقة عشوائية في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2019 / 2020،  ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق أداتين: الأولى مقياس التفکير ما وراء المعرفي المعرّب لمقياس شراو ودينيسون (Dennison, Schraw,1994) ) للباحثين عبد الناصر الجراح وعلاء الدين عبيدات (2011) ، کما تم استخدام مقياس تقدير الذات من إعداد روزنبرج (1975), والمعرّب من قبل الباحث الکاشف (2004) بما يتناسب وأغراض الدراسة، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى التفکير ما وراء المعرفي  لدى عينة طلبة السنة التحضيرية بکلية الطب بجامعة أم القرى فرع القنفذة بشکل عام جاء بدرجة مرتفعة کما أشارت نتائج الدراسة أيضًا إلى امتلاک طلبة السنة التحضيرية بکلية الطب بجامعة أم القرى فرع القنفذة مستوى مرتفع من تقدير الذات, کما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة إيجابية قوية  بين مستويات التفکير ما وراء المعرفي ومستوى تقدير الطلبة  لذواتهم .

الكلمات الرئيسية