دور مُعلِّمي الدراسات الاجتماعيَّة في تنمية بعض قيم المواطَنة العالمية لدى طلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي وما بَعد الأساسي في سلطنة عُمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه کلية التربية جامعة السلطان قابوس

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرُّف على دور مُعلِّمي الدراسات الاجتماعية في تنمية قيم المواطَنة العالمية لدى طلبة الحلقة الثانية وما بعد الأساسي في سلطنة عُمان، علاوة على تحديد أثر مُتغيِّرات التخصُّص والنوع والخبرة التدريسية؛ وظَّفت الدراسة المَنهج الوصفي التحليلي من خلال إعداد استبانة تکوَّنت من (30) عبارة مُوزَّعة على ثلاثة أبعاد، هي: بُعد السلام العالمي وبُعد الحوار وبُعد التسامح. وقد طُبِّقت الدراسة على عينة مکوَّنة من (163) مُعلِّما ومُعلِّمة بعد أن تم التأکد من صدقها وثباتها الذي بلغ (0.96). وبعد إجراء المُعالجات الإحصائية اللازمة؛ أظهرت النتائج أن المتوسط العام لدور مُعلِّمي الدراسات الاجتماعية في تنمية قيمة السلام العالمي والحوار والتسامُح کان مرتفعًا، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مُعلِّمي الدراسات الاجتماعية فيما يتصل بدورهم في تنمية قيم المواطَنة العالمية لدى طلابهم تُعزى لمُتغيِّر التخصُّص لصالح تخصُّص التاريخ، وفي مُتغيِّر النوع لصالح الإناث، في حين أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مُعلِّمي الدراسات الاجتماعية في تنمية قيم المواطَنة العالمية تُعزى لمُتغيِّر الخبرة التدريسية. وفي ضوء نتائج الدراسة، أوصى الباحثان بضرورة تضمين برامج إعداد مُعلِّمي الدراسات الاجتماعية أساسيات إکساب الطلبة قيم المواطَنة العالمية، وعقد حلقات ودورات تدريبية في کيفية تنمية المُعلِّمين قيم المواطَنة العالمية لطلبتهم.
الکلمات المفتاحية: قيم، المواطَنة العالمية، مُعلِّمو الدراسات الاجتماعية، تربية المواطنة، التربية في عمان
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The role of social studies teachers in developing some values of global citizenship among students of the second cycle of basic education and post-basic education in the Sultanate of Oman
Dr.. Saif  Nasser Al-Maamari     Salma Al-Alawi
 
The current study aimed to identify the role of social studies teachers in developing the values ​​of global citizenship among the students of the second and post-basic cycle in the Sultanate of Oman, in addition to determining the impact of specialization, gender and teaching experience variables in this role. The study employed the descriptive analytical method through preparing a questionnaire consisting of (30),  divided into three dimensions: the dimension of world peace, the dimension of dialogue and the dimension of tolerance. The tool was applied to a sample of (163) male and female teachers after it was confirmed its sincerity and reliability, which amounted to (96%). After conducting the necessary statistical treatments, the results showed that the overall average of the role of social studies teachers in developing the value of global peace and dialogue and tolerance was high. In addition,  there were statistically significant differences among teachers of social studies in relation to their role in developing the values ​​of global citizenship among their students attributed to the variable of specialization in favor of history specialization And, in the gender variable in favor of females. Yet, the results of the study showed that there are no statistically significant differences among teachers of social studies in developing the values ​​of global citizenship attributable to the variable of teaching experience. In light of the results of the study, the researchers recommended the necessity to include programs for preparing social studies teachers, the basics of providing students with the values ​​of global citizenship, and holding workshops and training courses on how teachers can develop the values ​​of global citizenship for their students.

الكلمات الرئيسية