دور القيادة التحويلية في التغيير التنظيمي في منطقة مبارک الکبير التعليمية من وجهة نظر المعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات العليا- کلية التربية- جامعة الکويت

المستخلص

     هدفت الدراسة التعرف على دور القيادة التحويلية في التغيير التنظيمي في منطقة مبارک الکبير التعليمية من وجهة نظر المعلمين بدولة الکويت، وقد أتبعت الدراسة المنهج الوصفي لتحقيق الهدف، حيث اتخذت من الاستبانة أداة لها ، وطبقت على عينة من المعلمين والمعلمات في المدارس ، شملت عينه الدراسة على (445) معلم ومعلمة، حصل الذکور على نسبة 17.3% من العينة، والإناث 82,7% وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية ،توصلت الدراسة إلى أن هناک علاقة ارتباطية موجبة الدالة بين الدرجة الکلية للقيادة التحويلية والتغيير التنظيمي عند مستوى 0.01، وان المتوسطات الحسابية لأفراد المجتمع الدراسة تشير إلى افتقار وجود القيادة التحويلية في التغيير التنظيمي في مدارس منطقة مبارک الکبير التعليمية ،حيث کانت المتوسطات الحسابية لاستجابات أفراد مجتمع الدراسة في درجة ممارسة القيادة التحويلية في التغيير التنظيمي تشير إلى الحاجة لوجود مثل هذه المهارات في المدارس، ونادر يتم ممارستها في مدارس الکويت وأتى المتوسط الحسابي (2.06) والانحراف المعياري (0.886)، وعلى ضوء نتائج الدراسة تم التوصل إلى التوصيات التالية: عقد ورش عمل ودورات تدريبية وبرامج تستقطب الکفاءات من المدراء في الإدارات المدرسية لکيفية ممارسة أبعاد القيادة التحويلية لرفع أدائهم وتحسينه، تفعيل عمليات قياس اثر التدريب للتأکد من مدى اکتساب المدراء للقدرات القيادية ومدى تطور مهارات العاملين بعد الانتهاء من الدورات، بناء إدارة التغيير التنظيمي التي تستند على روح الفريق والرؤية المشترکة، التعلم المستمر، إنشاء وحدات أو أقسام لإدارة التغيير التنظيمي ضمن الهيکل التنظيمي للمؤسسات التعليمية، وتفعيل تقنياته وأدواته وإستراتيجياته، إنشاء مرکز لأبحاث التغيير التنظيمي والقيام بدراسات وأبحاث حول واقع التغيير في دولة الکويت والعمل على إيجاد نموذج يتماشى مع مجال التعليم
Abstract
     The study aimed to identify the role of transformational leadership in organizational change in Mubarak Al-Kabeer educational district from the point of view of teachers in the State of Kuwait. The study sample obtained (445) male and female teachers, males obtained 17.3% of the sample, and females 82.7% and empowered them in a random manner. The study concluded that there is a positive correlation between work between the total degree of transformational leadership and organizational change at the level of 0.01, and that the averages Arithmetic for community members The study indicates a lack of transformational leadership in organizational change in Mubarak Al-Kabeer educational district schools. where the arithmetic mean for the responses of the study community members in the degree of transformational leadership practice in organizational change indicates the need for the existence of such skills in schools, and it is rare to be practiced in Kuwait schools, and the arithmetic mean (2.06) and the standard deviation (0.886) came, and in light of the study results it was reached To the following recommendations: Holding workshops, training courses and programs that attract competencies from principals in school administrations on how to exercise transformational leadership dimensions to raise and improve their performance. Activating the training impact measurement processes to ensure the extent to which managers gain leadership capabilities and the extent of employee development skills after completing the courses, building organizational change management that is based on team spirit and shared vision, continuous learning, creating units or departments to manage organizational change within the organizational structure of educational institutions, and activating His techniques, tools and strategies, establishing a center for organizational change research, conducting studies and research on the reality of change in the State of Kuwait and working to find a model that is in line with the field of education.

الكلمات الرئيسية