المناخ التنظيمي وعلاقته بتحسين بيئة العمل فى مکاتب الرئاسة العامة لمديرية الشباب والرياضة (دراسة ميدانية )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم تربية بدنية بالادارة العامة للتعليم بمحافظة الطائف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى المناخ التنظيمي وأبعاده المختلفة لدى العاملين في مکاتب الرئاسة العامة ، وتحسين طبيعة العمل  في هذه المکاتب، ودراسة اختلاف کل منهما حسب متغيرات العمر والمؤهل وسنوات الخبرة والمشارکة بالدورات التدريبية، کما هدفت إلى تحديد اتجاه وقوة العلاقة بين المناخ التنظيمي وتحسين طبيعة العمل للعاملين في هذه المکاتب ومن وجهة نظرهم. شارک في الدراسة 375 موظفاً عاملاً في مکاتب الرئاسة العامة لرعاية الشباب وفي جميع مناطق المملکة العربية السعودية. أجاب المشارکون على استبانتي: المناخ التنظيمي وتحسين طبيعة العمل بعد أن تم التأکد من خصائصهما السيکومترية (الصدق والثبات). أظهرت التحليلات الإحصائية أن مستوى المناخ التنظيمي في مکاتب الرئاسة العامة لرعاية الشباب في المملکة العربية السعودية جاء ضمن مستوى متوسط على الدرجة الکلية والأبعاد الفرعية لاستبانة المناخ التنظيمي. وأظهرت التحليلات تغير الدرجات الکلية على الاستبانة بمتغير سنوات الخبرة، وبمتغير المشارکة في الدورات التدريبية على بعض أبعاده الفرعية. کما کشفت التحليلات أن تحسين طبيعة العمل للعاملين في هذه المکاتب کان ضمن مستوى مرتفع على استبانة تحسين طبيعة العمل وعلى أبعاده الفرعية. کما وجدت فروق في الدرجات على استبانة الأداء تعزى لمتغير سنوات الخبرة والمشارکة في الدورات التدريبية على الدرجة الکلية وعلى بعض أبعاده. وکشفت التحليلات الإحصائية عن وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين المناخ التنظيمي وتحسين طبيعة العمل للعاملين في مکاتب الرئاسة العامة لرعاية لمدرية الشباب والرياضة في المملکة العربية السعودية.
الکلمات المفتاحية:المناخ التنظيمي،  الرئاسة العامة لرعاية الشباب، المملکة العربية السعودية.

Abstract
This study aimed at determining the level of organizational climate in the personnel affairs offices of the General Presidency for Youth Welfare in the Kingdom of Saudi Arabia, improving the work environment for workers in these offices, and studying the differences at both levels that contributed to variables such as: age, credentials, years of experience, and participation in workshops. as long. Exploring the relationship between the organizational climate and the level of job performance of the staff of the General Presidency for Youth Welfare offices in the Kingdom of Saudi Arabia.375 employees from these offices participated in this study through answering Organizational Climate questionare and Level of Employee questionare after validity and reliability of both scales were ensured. Results of the study  indicated that level of organizational climate was moderate on the total score and all domains of the scale, level of employees functioning was high on the total scale and on all of the scale domains, there were statistical differences in the total scores on both scales contributed to years of experiences; employees with experiences more than 5 years scored higher than employees with less. Also, Employees who participated in workshops scored higher on functioning scale and its all domains. Several recommendations were suggested.
Keywords: Organizational climate, Employees level of functioning, offices of the General Presidency for Youth Welfare in kingdom of Saudi Arabia.

الكلمات الرئيسية