کيف واجهت المملکة العربية السعودية تحديات التعليم في ظل جائحة کورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير التربية والتعليم تخصص مناهج وطرق التدريس جامعة نيوکاسل إستراليا

المستخلص

أثرت أزمة الکورونا في جميع أنحاء الحياة ومجالاتها، ومن أهمها التعليم، والذي يعد البنية التنموية الأهم لتطور الدول، وعليه فقد رکزت هذه الدراسة على إلقاء الضوء على تبعات انتشار فيروس الکورونا وتأثيره على التعليم عربيًا ودوليًا، وکيف واجه العالم والدول العربية بوجه الخصوص هذا الانتشار، وما هي التدابير التي ترتب اتخاذها عليه، کما رکزت الدراسة على دور التعليم الافتراضيّ کحل بديل للتعليم التقليدي في ظل أزمة تعليق الدراسة، وقد خصصت الدراسة مبحثًا خاصًا لدراسة التعليم في المملکة العربية السعودية، والتغيرات التي طرأت عليه جراء أزمة جائحة الکورونا، وکيف تغلبت المملکة على هذه الأزمة، وتخطت عقبات عرقلة مواصلة العملية التعليمية، وکيف واجهت التحول الکامل للتعليم الإلکتروني في فترة أزمة الکورونا.
Abstract
            The Corona crisis affected all areas  of life, the most important of which is education, which is the most important development structure for the development of countries, and accordingly this study focused on shedding light on the consequences of the spread of the Corona virus and its impact on the Arabian education and internationally, and how the world and the Arab countries in particular faced This proliferation, and what are the measures that result in taking it, as the study focused on the role of virtual education as an alternative solution to traditional education in light of the crisis of school suspension. The study has devoted a special aspect to study education in the Kingdom of Saudi Arabia, the changes that occurred in it due to the corona pandemic crisis, and how the Kingdom overcame this crisis and  obstacles to continuing the educational process, and how it faced the complete transformation of e-learning in the period of the Corona crisis.