سلوک القيادة الخادمة لدى قادة المدارس الابتدائية بمحافظة جدة وعلاقته بالالتزام التنظيمي لدى المعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جدة - السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى ممارسة قادة المدارس الابتدائية بمحافظة جدة لسلوک القيادة الخادمة وجهة نظر المعلمين، وإلى التعرف على مستوى الالتزام التنظيمي لدى معلمي المدارس الابتدائية بمحافظة جدة من وجهة نظرهم، والکشف عن طبيعة العلاقة بين مستوى سلوک القيادة الخادمة لدى قادة المدارس الابتدائية بمحافظة جدة ومستوى الالتزام التنظيمي للمعلمين. وکذلک الکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات استجابات المعلمين حول تقديرهم لمستوى سلوک القيادة الخادمة لدى قادة المدارس الابتدائية بمحافظة جدة ومستوى الالتزام التنظيمي للمعلمين والتي تعزى لاختلاف المتغيرات (المؤهل العلمي، التخصص، سنوات الخبرة).
وتحقيقا لأهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، واعتمد لقياس القيادة الخادمة على مقياس فان ديريندونک ونويجتن Van Dierendonck, & Nuijten. (2011) وتضمن ثمانية أبعاد (التمکين، المساندة، المساءلة، التسامح، الشجاعة، الثقة، التواضع، تقديم الخدمة)، وعلى مقياس ألن ماير وسميث Allen, Meyer and Smith, (1993) لقياس الالتزام التنظيمي، والذي تضمن ثلاثة أبعاد (الالتزام العاطفي، الالتزام الاستمراري، الالتزام المعياري).
وقد تم اختيار عينة الدراسة بطريقة العينة العشوائية الطبقية، حيث شملت عينة الدراسة معلمي المرحلة الابتدائية بمحافظة جدة وعددهم (362) معلما بنسبة (5.2%) من إجمالي أفراد مجتمع الدراسة.
وقد توصلت الدراسة إلى نتائج کان من أهمها:
أن مستوى ممارسة قادة المدارس الابتدائية بمحافظة جدة لسلوک القيادة الخادمة جاء بدرجة (مرتفعة) من وجهة نظر المعلمين. کما جاء مستوى الالتزام التنظيمي للمعلمين بدرجة (مرتفعة) من وجهة نظر المعلمين. کما أظهرت الدراسة وجود علاقة ارتباطية (طردية) موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين مستوى ممارسة قادة المدارس الابتدائية لسلوک لقيادة الخادمة ومستوى الالتزام التنظيمي لدى المعلمين. کما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات استجابات المعلمين حول مستوى ممارسة قادة المدارس الابتدائية لسلوک القيادة الخادمة تعزى إلى اختلاف المؤهل العلمي لصالح مؤهل البکالوريوس فما دون. لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات استجابات المعلمين حول مستوى سلوک القيادة الخادمة لدى قادة المدارس الابتدائية بمحافظة جدة تعزى إلى اختلاف "التخصص، سنوات الخبرة". بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات استجابات المعلمين حول مستوى الالتزام التنظيمي لديهم تعزى إلى اختلاف المؤهل العلمي لصالح مؤهل البکالوريوس فما دون. کما اظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات استجابات المعلمين حول مستوى الالتزام التنظيمي لديهم تعزى إلى اختلاف "التخصص، سنوات الخبرة".
Abstract
The objective of the study is to identify the level of practice of the leaders of the primary schools in Jeddah of the behavior of the servant leadership form the teachers' point of view, to identify the level of organizational commitment of the teachers in the primary schools in Jeddah from their point of view, to reveal the nature of the relationship between the level of servant leadership behavior of the primary school leaders in Jeddah and the level of organizational commitment of teachers. As well as the detection of statistical significance differences between the averages of teachers' responses to their assessment of the level of leadership behavior of primary school leaders in Jeddah governorate and the level of organizational commitment of teachers which results of different variables (scientific qualification, specialization, years of experience). To achieve the aims of the study, the researcher used the descriptive correlation method, and to measure the service leadership and he depended  on the scales of Van dererendonck & Nuijten (2011) which include eight dimensions ( empowerment, support, accountability, reconciliation, courage, trust, modesty and services providing) and on the scale of (Allen, Meyer and Smith, 1993) to measure the organizational commitment, which included three (Emotional commitment, continuing commitment, normative commitment).
The sample of the study was chosen by random class sample. The sample of the study included teachers of the primary stage in Jeddah Governorate (362) teachers in the rate of (5.2%) of the total members of the study population.
The study reached the following results:
That's the level of the practice of the leaders of primary schools in Jeddah of the conduct of the servant leadership reached the degree (high) from the point of view of teachers. The level of organizational commitment of teachers was also ( high )from the teachers' point of view. The study also demonstrated a significant positive correlation of statistically significance at the level (0.01) between the level of primary school leaders' behavior of service leadership and the level of organizational commitment of teachers. The study also showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the average responses of teachers about the level of practicing servant leadership by the leaders of the primary school due to the difference in the scientific qualification in favor of the bachelor degree or below. There were no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average responses of teachers on the level of servant leadership behavior of the leaders of primary schools in Jeddah due to the difference in specialization, years of experience. While there were statistically significant differences at the level of (0.05) among the average responses of teachers at the level of their organizational commitment due to the difference in the scientific qualification in favor of the bachelor degree or below. The study also showed that there were no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average responses of teachers at the level of their organizational commitment due to the difference of specialization, years of experience.

الكلمات الرئيسية