تقويم تدريس معلمات اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة في ضوء أساليب التعلم النشط المتضمنة في مقرر "لغتي الخالدة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير في المناهج وطرق تدريس اللغة العربية کلية التربية جامعة أم القرى- مکة المکرمة المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف أساليب التعلم النشط المتضمنة في مقرر لغتي الخالدة، ومن ثم تقويم أداء معلمات اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة لها، وتحددت مشکلتها في الإجابة عن التساؤل الرئيس التالي:  ما مدى تطبيق معلمات اللغة العربية لأساليب التعلم النشط  المتضمنة في مقرر لغتي الخالدة بالمرحلة المتوسطة؟
ولتحقيق هدف الدراسة اتبع المنهج الوصفي، وصممت الأداوات التالية لجمع البيانات، هي: [1] استمارة تحليل محتوى کتاب لغتي الخالدة  في ضوء أساليب التعلم النشط، [2] استبانة للتعرف على أساليب التعلم النشط الأکثر شيوعًا في تدريس مقرر لغتي الخالدة بالمرحلة المتوسطة من وجهة نظر المعلمات، [3] بطاقة ملاحظة لقياس أداء المعلمات للمهارات المطلوبة لتدريس مقرر لغتي الخالدة في ضوء أساليب التعلم النشط، وللتحقق من مدى تأثير متغيرات: (المؤهل الدراسي، وسنوات الخبرة، وحضور الدورات التدريبية) على مستوى أدائهن لهذه المهارات طبقت الاستبانة على عينة قصدية مکونة من(140) معلمة من معلمات اللغة العربية في المدارس الحکومية بمدينة مکة، ثم  طبقت بطاقة الملاحظة على عينة قصدية من بين هؤلاء المعلمات مکونة من(30) معلمة من معلمات اللغة العربية، في الفصل الدراسي الثاني.
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التي أجابت عن أسئلتها، کما يلي: [1] أظهر تحليل المحتوى أن مقرر لغتي الخالدة يتضمن(10) من أساليب التعلم النشط،[2] أظهرت استبانة آراء المعلمات أن أساليب التعلم النشط الأکثر شيوعا في تدريس مقرر لغتي الخالدة بالمرحلة المتوسطة من وجهة نظر المعلمات ترکزت في(6) أساليب، وأن نسب شيوع أساليب التعلم النشط اختلفت باختلاف موضوعات المقرر؛ فکان أعلاها من حيث الشيوع في تدريس موضوعات المقرر "العمل في مجموعات"، يليه "الإجابة عن الأسئلة"، و"المناقشة"، وکان أعلاها شيوعا في تدريس النصوص الأدبية "البحث والاستکشاف"، وفي النحو کان أکثرها شيوعا "خرائط المفاهيم" ،[3]  وأن معوقات استخدام أساليب التعلم النشط من وجهة نظر المعلمات، أهمها: ضيق الوقت المخصص، کثرة عدد الطالبات، نقص المصادر والموارد والوسائل المساعدة لتطبيق أساليب التعلم النشط. [4]  توصلت الدراسة إلى(12) مهارة يندرج تحتها(58) فنية من فنيات التدريس المطلوبة لتطبيق التعلم النشط في مقرر لغتي الخالدة، [5] أظهرت ملاحظة أداء معلمات اللغة العربية ضعف أدائهن في(10) مهارات من أصل(12) مهارة بنسبة تقترب من 83% من إجمالي المهارات المطلوبة لتطبيق التعلم النشط في تدريس مقرر لغتي الخالدة. [6] ثبت تأثير متغير المؤهل الدراسي في مستوى أداء المعلمات لثلاث مهارات فقط؛ واختلف اتجاه التأثير، فکان لصالح الحاصلات على البکالوريوس في مهارتي إدارة الصف وطرح الأسئلة، ولصالح الحاصلات على دراسات عليا في مهارة الغلق، في حين لم يثبت تأثير متغير عدد سنوات الخبرة على أداء المعلمات للمهارات، کذلک ثبت تأثير متغير الحصول على دورات تدريبية أثناء الخدمة لصالح من تلقين تدريبا في ثلاث مهارات فقط، هي مهارات؛ طرح الأسئلة، واستخدام الوسائل التعليمية، وتقديم الدعم لمساعدة الطالبات للوصول إلى الحلول الصحيحة بأنفسهن. وأوصت الدراسة بتطوير برامج إعداد معلمات اللغة العربية في کليات التربية في ضوء متطلبات التعلم النشط، وتطوير برامج تدريب معلمات اللغة العربية أثناء الخدمة لتکون موجهة بالحاجات الفعلية للمعلمات لرفع کفاءتهن في تنفيذ المناهج المطورة، وتطوير أساليب الإشراف التربوي لضمان تنوع  الخبرات التدريسية وتراکمها وتبادلها بين الأجيال المتتابعة من المعلمات.
Abstract
Title of Study: Evaluation of Arabic language female teachers’ performance in Intermediate Stage in light of active learning
Name researcher: Afnan Saleh Al-Muhammadi.
The purpose of this study is to evaluate the performance of the Arabic language female teachers in the Intermediate Stage in the light of the active learning methods and to determine the strengths and weaknesses concerning their application of the active learning methods to teaching the set book of My Immortal Language in the Intermediate Stage. The problem of the study is focused in answering the following question: What is the reality about the Arabic language female teachers’ application of the active learning methods to the teaching of the set book of "My Immortal Language" in the Intermediate Stage?
In order to achieve the study objective, the descriptive approach researcher has been adopted, and three tools have been designed for data collection, namely:[1] Acontent analysis form to determine the active learning methods contained in the student’s and teacher’s books, of the the Intermediate Stage arabic course“My Immortal Language” [2] a questionnaire to identify the active learning methods most commonly known among the female teachers who teach this cours, and [3] a chicklist,to measure,teachers’ performance,of the,skills of.teaching in.the light of the active learning methods,and to         investigate.how,far,the variables,of:(qualification, years of experience, and,participation,in,training courses) influence the levels of their performance of these skills.The researcher has applied the content analysis on the Unit Six of the book of “My Immortal,Language”.for.the,Intermediate,Grade Two,as a representative sample including.all. features of this book. Meanwhile, the questionnaire has been applied to a random sample of (140) Arabic language female teachers who teach the set book of My Immortal Language at the public schools of Mecca. As regards the observation card, it had been applied to an intended sample comprising(30) Arabic language female teachers who teach the set book of My Immortal Language to the Intermediate Grade Two students in the second term.
The study has reached the following results which answered the researcher’s questions: [1] the content analysis form has shown that the set book of My Immortal Language includes (10) active learning methods. [2] The questionnaire of the female teachers’ opinions has indicated that the most common active learning methods in teaching the set book of My Immortal Language in the Intermediate Stage from the female teachers’ perspective are concentrated in (6) methods, and that the rates of popularity of the active learning methods have varied according to the variance of the set book topics. The most popular method concerning the teaching of the set topics has been “working in groups”, followed by “answering  questions” and “discussions”. Meantime, the most popular method concerning the teaching of literary texts has been “research and exploration”, whereas the most common one in the teaching of grammar has been “maps of concepts”. [3] The most important obstacles hindering the usage of the active learning methods as seen by the female teachers are: limited set time, big number of female students, lack of sources, supplies and aids needed for the application of the active learning methods. [4] The study has determined(12) skills, that cover (58) teaching techniques needed for applying the active learning to the set book of My Immortal Language.[5] The observation of the Arabic language female teachers has shown their weak performance in (10) skills out of the total of (12) skills, with a rate of about (83%)  of the overall skills needed for applying the active learning in the textbook “My Immortal Language”.[6] The qualification variable has had a proven influence on the female teachers’ performance level concerning only three skills. The influence has varied; it has been for the benefit of those obtaining bachelor degrees in the two skills of managing classrooms and answer questions and for the benefit of those obtaining post-graduate studies in the skills of closing. Meanwhile, the influence of the variable of the experience years on the female teachers’ performance of skills has not been proven.
The study recommends to develope of programs for the preparation of Arabic language teachers in the faculties of education in the light of the requirements of active learning, and to develope training programs for Arabiclanguage teachers in service to meet their actual needs, in order to improve their efficiency in the implementation of curricula, to ensure that educational experiences are diversified and transmitted to future generations of teachers.

الكلمات الرئيسية