برنامج مقترح في التدريس المتمايز وأثره على تنمية الاستيعاب المفاهيمي والرضا الأکاديمي نحو مقرر الحديث النبوي الشريف لدى طالبات جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى بيان  أثربرنامج مقترح  في التدريس المتمايز على تنمية الاستيعاب المفاهيمي والرضا الأکاديمي نحو مقرر الحديث النبوي الشريف  لدى طالبات جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز و ذلک من خلال الإجابة على التساؤل التالي :کيف يمکن بناء برنامج مقترح  في التدريس المتمايز لتنمية الاستيعاب المفاهيمي والرضا الأکاديمي نحو مقرر الحديث النبوي الشريف  ؟ وللإجابة على هذا التساؤل تم التحقق من الخصائص السيکومترية لأدوات الدراسة على عينة مکونة من 25 طالبة من المستوى الخامس بقسم الدراسات الاسلامية بکلية الآداب والعلوم  بوادي الدواسر، وتم اختيار عينة الدراسة الأساسية وتطبيق أدوات الدراسة عليها و تکونت من 25 طالبة من المستوى الرابع بقسم الدراسات الاسلامية بکلية الآداب والعلوم  بوادي الدواسر ، و قد تم استخدام عدد من الأدوات مثل: مقياس الرضا الاأکاديمي ،اختبار الاستيعاب المفاهيمي، برنامج مقترح في التدريس المتمايز، وتم معالجة البيانات عن طريق اختبار "ويلکيکيسون" للمجموعات المرتبطة و أشارت نتائج الدراسة إلى :
1-  توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطي رتب عينة البحث في التطبيق القبلي و البعدي في اختبار الاستيعاب المفاهيمي ککل لصالح التطبيق البعدي.
2-  توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطي رتب عينة البحث في التطبيق القبلي و البعدي في مقياس الرضا الأکاديمي ککل لصالح التطبيق البعدي.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A proposed program in differentiated instruction and its effect on developing conceptual assimilation and academic satisfaction towards the course of Hadith Sharif, among students of Prince Sattam bin Abdulaziz University
 
                                         
By





Dr.
Yousra Mohammed Sayed.
Lecturer of curricula and instruction methods. College of education –Ain Shams University.
Assistant Professor, Department of Educational Sciences.
College of Education in Wadi  Alddawasir.
Prince Sattam bin Abdulaziz
University  , Saudi  Arabia
 


Dr.
Sabah Fathy Abd El Rahman
Assistant Professor, Department of Islamic Studies.
College of Arts and Sciences in Wadi  Alddawasir Prince Sattam bin Abdulaziz University, Saudi  Arabia
Lecturer of   Hadith Sharif, Department of   Hadith  Sciences.
Islamic College for Girls in Assiut-
Al Azhar university
 





 
 





 










 





 
 
 
                                                              
 
 
 
 
 
 
Abstract:
The main object of the current study lies in exploring the effectiveness of a proposed program in differentiated instruction on developing conceptual assimilation and academic satisfaction towards the course of Hadith Sharif, among students of Prince Sattam bin Abdulaziz University. The study has one main question : how can I build a proposed program in differentiated instruction to develope conceptual assimilation and academic satisfaction towards the course of Hadith Sharif,, therefor we select a pilot sample consists of 25 students of the fifth level in the Department of Islamic Studies, College of Arts and Sciences in Wadi  Alddawasir to achieve the psychometric properties.Then we choose the basic sample to administrate the tools of the study which  consists of 25 students of the forth level in the Department of Islamic Studies, College of Arts and Sciences in Wadi  Alddawasir.we use a number of tools such as : a scale of academic satisfaction  , conceptual assimilation test,and a proposed program in differentiated instruction.Then we processed the data statically by Wellkieson test for associated groups.
The results of the study are:
1. There are statistically significant differences at level 0.01 between the mean levels of the research sample in the pre and post application in the conceptual assimilation test as a whole in favor of the post application.
2. There are statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean levels of the research sample in the pre and post application in the scale of academic satisfaction as a whole in favor of post application.