علاقة تقدير الذات لدى الأبناء من مضطربي النطق والکلام أو الأسوياء بالتفکير الإيجابي لدى امهاتهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير کلية الآداب والعلوم الإنسانية - جامعة الملک عبد العزيز

المستخلص

   هدفت الدراسة إلى معرفة علاقة التفکير الإيجابي لدى الأم بتقدير الذات لدى الأبناء من الأسوياء أو مضطربي النطق والکلام وکانت عينة البحث 60 طفلا من الأسوياء و60 من مضطربي النطق والکلام وأمهاتهم، موزعين بالتساوي بين الذکور والإناث على أربع مجموعات وقد استخدم الباحث المقياس العربي للتفکير الإيجابي واستمارة البيانات الأولية على عينة الأمهات ومقياس الذات على الأطفال وقد أشارت النتائج إلى ارتباط دال إحصائيا بين تفکير الأم الإيجابي أو السلبي وتقدير الذات لدى أبنائها في کل أفراد العينة وإن کانت مجموعات الإناث الأکثر تأثرا بتفکير الأم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات بين مجموعة الأسوياء والمضطربين وکانت أيضا مجموعات الإناث الأکثر تأثرا بالاضطراب على مقياس تقدير الذات سواء في الدرجة الکلية أو في مجالات تقدير الذات الأربعة، وقد أشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق دال إحصائيا بين الذکور والإناث بشکل عام في متغير تقدير الذات لعينة البحث وأن کانت مجموعة الذکور أعلى من الإناث .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The relationship of self-esteem among children with speech, speech, or normal disturbance in positive thinking in their mothers
 
Abstract
   The study aimed to know the relationship of positive thinking to the mother with self-esteem among the children from the normal or speech and speech disorder. The sample of the study was 60 children from the normal and 60 speech and speech disorders and their mothers, distributed equally between males and females on four groups. The researcher used the Arab standard for positive thinking and the data form Priority over the mothers sample and the self-measure on children. The results indicated a statistically significant correlation between positive or negative mother’s thinking and self-esteem among her children in all members of the sample, even if the female groups most affected by the mother’s thinking had significant differences. A statistic in self-esteem between the group of the normal and the disordered was also the female groups most affected by the disorder on the scale of self-esteem either in the total degree or in the four areas of self-esteem, and the results indicated that there are no statistically significant differences between males and females in general in the self-esteem variable For the research sample, the male group was higher than the female.