أثر استخدام إستراتيجية الفصل المقلوب في تنمية مستوى التطبيق لمهارة الاستيعاب المفاهيمي لمقرر الرياضيات لدى طالبات المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

طالبة ماجستير جامعة جدة – قسم المناهج

المستخلص

هدَفت هذه الدراسةُ إلى التعرف على أثر استخدام إستراتيجية الفصل المقلوب في تنمية الاستيعاب المفاهيمي لمقرر الرياضيات لدى طالبات المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية. ولتحقيق هذا الهدف اعتمد البحث المنهج التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي، حيث تکونت عينة البحث من (44) طالبةً من طالبات الصف الأول المتوسط وقسِّمْن إلى مجموعتين: تجريبية، وضابطة، بواقع (22) طالبة في المجموعة التجريبية، و(22) طالبة في المجموعة الضابطة، وقد حُلّل محتوى الوحدة المستهدفة، وأعدَّ الفيديو التعليمي لکل درس ورُفِع على المنصة التعليمية EDMODO ودليل للمعلمة يتضمن خطوات التدريس باستخدام إستراتيجية الفصل المقلوب، وتضمّن اختبارًا لقياس الاستيعاب المفاهيمي، وبعد تطبيق الأداة قبليًا على مجموعتي الدراسة  تم تطبيق التجربة، حيث دُرّست وِحدة (الجبر والدوال) باستخدام الفصل المقلوب للمجموعة التجريبية، ثم طُبّقت الأدوات بعديًا على کلتا المجموعتين، وبعد جمع البيانات وتنظيمها وتحليلها بالأساليب الإحصائية المناسبة أسفرت النتائج عن وجود فرٍق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α)، بين متوسطي درجات الطالبات في المجموعتين: التجريبية، والضابطة، في اختبارٍ الاستيعاب المفاهيمي، وذلک لصالح المجموعة التجريبية؛ مما يدل على أثر استخدام إستراتيجية الفصل المقلوب في تنمية الاستيعاب المفاهيمي لدى طالبات الصف الأول المتوسط. وفي ضوء نتائج البحث قُدِّمت عددٌ من التوصيات، أهمها: الاستفادة من نتائج البحث الحاليّ من قبلِ القائمين على تطوير مناهج الرياضيات وطرق تدريسها باعتماد فکرة الفصل المقلوب کنمط جديد ضمن أنماط التعليم الأساسية المطلوبة في العملية التعليمية في القرن الحادي والعشرين، وعقْد دورات تدريبية لمعلمات الرياضيات في جميع المراحل على استخدام إستراتيجية الفصل المقلوب وأدواتها، وبيان أثرها في تحسين العملية التعليمية، وتشجيع المعلّمات على استخدام التقنية الحديثة في التدريس؛ لما لها من أثر إيجابي في تنمية الاتجاهات نحو التقنية، والاستفادة منها في حياتهن العملية.
 
 
 
 
The Impact of Using the Flipped Classroom Strategy on Developing the Conceptual Understanding of the Mathematics Curriculum among Female Middle School Students in Saudi Arabia
Abstract
 
This study aimed at identifying the effect of using Flipped Classroom strategy in developing the conceptual understanding of mathematics in middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve this purpose, the study utilized the semi-experimental approach, as the study sample consisted of (44) first middle grade students, divided into two groups: (22) students in the experimental group, and (22) students in the control group. The target unit was analyzed; an educational video was prepared for each lesson and uploaded on the educational platform EDMODO; and a teacher guide that includes teaching steps using Flipped Classroom strategy, and a test to measure conceptual understanding; after applying the tool to the study groups, the experiment was implemented where the (Algebra and Functions) unit was taught using the Flipped Classroom strategy for the experimental group, the tools were then applied to both groups. After the collecting, organizing and analyzing the data with the proper statistical methods, the findings concluded that there were statistically significant differences at (α≥0.05) between the average student score of both groups in the conceptual understanding tests, in favor of the experimental group; which indicates that the effect of using Flipped Classroom strategy for developing conceptual understanding in first middle grade students. In light of the study findings, a number of recommendations were suggested, the most important were: utilization of the results of the current research by those who develop mathematics curricula and methods of teaching by adopting the Flipped Classroom as a new type within the basic types of education required in the educational process in the twenty-first century; conducting training courses for mathematics teachers at all stages on the use of the Flipped Classroom strategy and tools, and demonstrating its impact on improving the educational process, and encouraging teachers to use modern technology in teaching, as it has a positive impact in the development of trends towards technology, and benefit from them in their working lives.