احتياجات النمو المهني لمعلمي الرياضيات في ضوء المعايير المهنية للمعلمين في المملکة العربية السعودية The professional growth's needs of mathematics teachers in the light of teachers' professional standards in Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشرف تربوي - وزارة التعليم - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد احتياجات النمو المهني لمعلمي الرياضيات في ضوء المعايير المهنية للمعلمين في المملکة العربية السعودية. وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد أداة الدراسة وهي استبانة اشتملت على (55) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات: المجال الأکاديمي، والمجال التربوي، وأساليب تحقيق النمو المهني المستمر، وتکونت عينة الدراسة من (186) معلماً ومعلمة و (14) مشرفاً ومشرفة من معلمي إدارة تعليم جازان.
وأظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط العام لدرجة احتياجات النمو المهني لمعلمي الرياضيات في المحاور الثلاثة کانت کبيرة. وأن أکثر الاحتياجات المهنية لمعلمي الرياضيات في المجال الأکاديمي هي: طرق حل المسألة الرياضية واستراتيجياتها، والمفاهيم الهندسية ونظرياتها، وحساب التفاضل والتکامل. وأکثر الاحتياجات المهنية في المجال التربوي هي: طرق دمج التقنية في تدريس الرياضيات، وتجهيز بيئة جاذبة تحقق التفاعل الإيجابي، واستراتيجيات التدريس الحديثة في الرياضيات. وأن أکثر أساليب النمو المهني إسهاماً في تحقيق النمو المهني المستمر لمعلمي الرياضيات هي: الالتحاق ببرامج التدريب التربوي، وإعداد وحضورالدروس التطبيقية في الرياضيات، وحضور المؤتمرات والندوات التربوية المتخصصة.
وتوصلت الدراسة إلى أن الاحتياجات المهنية في المجال التربوي جاءت في أعلى احتياجات المعلمين، ثم الاحتياجات الأکاديمية التخصصية.
وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير احتياجات المعلمين تعزى لمتغيرات ( نوع الجنس، وطبيعة العمل، وسنوات الخدمة، المؤهل العلمي).
کلمات مفتاحية: احتياجات- النمو المهني- معلم الرياضيات- في ضوءالمعايير المهنية للمعلمين - المملکة العربية السعودية.
 
 
 
Abstract
The study aimed to identify the professional growth needs of mathematics teachers in the light of the professional standards of teachers in the Kingdom of Saudi Arabia. The researcher used the descriptive method, and to achieve the objectives of the study the study tool was prepared which included (55) paragraph divided in three areas: Academic field, educational field, methods of achieving continuous professional growth, the sample consisted of (186) teachers and (14) supervisors and supervisor of Jazan Education Department teachers.
The results of the study showed that the overall average level of professional growth needs of mathematics teachers in the three axes was significant. The most professional needs of mathematics teachers in the academic field are: Methods of solving the mathematical issue and its strategies, engineering concepts and theories, and calculus. The most professional needs in the field of education are: methods of integrating technology into the teaching of mathematics, the preparation of an attractive environment for positive interaction, and modern teaching strategies in mathematics. The most professional development methods to contribute to the continued professional growth of mathematics teachers are: to enrol in educational training programmes, to prepare and attend applied courses in mathematics, and to attend specialized educational conferences and symposia.
     The study found that the professional needs in the educational field came on top of the needs of teachers, and academic needs.
      The results of the study showed that there were no statistically significant differences in estimating the needs of teachers due to variables (gender, nature of work, years of experience, scientific qualification).
Key words: needs - professional growth - math teacher - in light of professional standards for teachers - Saudi Arabia.

الكلمات الرئيسية