اثر المساندة الاجتماعيّة علي کل من التحصيل الدراسيّ وتقدير الذات لدى طلّاب الجامعة بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية_ قسم علم النفس _ جامعة ام القري

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين المساندة الاجتماعية وتقدير الذات والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة, وتکونت الدراسة من (150) طالبا وطالبة من طلاب السنة الثالثة والرابعة من کلية الآداب والعلوم بأحدي جامعات المملکة العربية السعودية، تخصص (تاريخ – لغة عربية – علم النفس) وتوصلت نتائج الدراسة الي: 1- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين المساندة الاجتماعية وتقدير الذات لدى طلاب الجامعة. 2- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين المساندة الاجتماعية والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة. 3- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين المساندة الاجتماعية والمستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة لدى طلاب الجامعة. 4- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين تقدير الذات والتحصيل الدراسي والمستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة. 5- وجود علاقة موجبة بين طلاب وطالبات الجامعة في المساندة الاجتماعية، وتقدير الذات. 6- توجد فروق في المساندة الاجتماعية لدى طلاب وطالبات الجامعة وفقا للمستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة (مرتفع – متوسط – منخفض) لصالح مرتفعي المستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة.
The effect of social support on both academic achievement and self-esteem among university students in the Kingdom of Saudi Arabia
 
Abstract
The study aimed to reveal the relationship between social support, self-esteem, and academic achievement for university students. The study consisted of (150) male and female students from the third and fourth year students from the College of Arts and Sciences in one of the universities in the Kingdom of Saudi Arabia, majoring (history - Arabic language - psychology) The results of the study concluded that: 1- There is a positive correlation between social support and self-esteem among university students. 2- There is a positive correlation between social support and academic achievement for university students. 3- There is a positive correlation between social support and the socio-cultural level of the family for university students. 4- The presence of a positive correlation between self-esteem, academic achievement, and the socio-cultural level of the family. 5- The presence of a positive correlation between male and female university students in social support and self-esteem. 6- There are differences in social support among male and female university students according to the socio-cultural level of the family (high - medium - low) in favor of high socio-cultural levels of the family.

الكلمات الرئيسية