برنامج تدريبي مقترح قائم على المدخل التأملي وفاعليته في تعديل تصورات معلمي المرحلة الابتدائية نحو تعليم الرياضيات وتنمية ممارساتهم التدريسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية- جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

            هدف البحث إلى تعديل تصورات معلمي المرحلة الابتدائية نحو تعليم الرياضيات وتنمية ممارساتهم التدريسية, من خلال برنامج تدريبي مقترح قائم على المدخل التأملي, وقد تمَّ استخدام المنهج الوصفي المسحي؛ لتحديد تصورات معلمي المرحلة الابتدائية نحو تعليم الرياضيات, والمنهج الوصفي التحليلي؛ لبناء البرنامج التدريبي, والمنهج شبه التجريبي المعتمد على المجموعة الواحدة؛ لمعرفة فاعلية البرنامج التدريبي المقترح القائم على المدخل التأملي في تعديل تصورات معلمي المرحلة الابتدائية نحو تعليم الرياضيات وتنمية ممارساتهم التدريسية, وصُمِّمَ لذلک أداتان، الأداة الأولى هي: استبانة لتحديد تصورات معلمي المرحلة الابتدائية نحو تعليم الرياضيات، وتکونت من (42) عبارةً موزعةً على أربعة محاور, والأداة الثانية هي: بطاقة الملاحظة للممارسات التدريسية, وتکونت من (32) عبارةً موزعةً على محورين, کما صُمِّمَ برنامجٌ تدريبي قائم على المدخل التأملي لتعديل تصورات معلمي المرحلة الابتدائية نحو تعليم الرياضيات وتنمية ممارساتهم التدريسية, وبعد أن تم التحقق من صدق أدوات البحث وثباتها, طبقت على عينتي البحث، عينة التشخيص: المکونة من (172) معلمًا, وعينة التجربة: المکونة من (14) معلمًا, وبعد جمع البيانات, أجريت المعالجات الإحصائية باستخدام حزمة البرامج الإحصائية .SPSS وقد توصل الباحثان إلى عدد من النتائج التالية:
- بلغ المتوسط العام لتصورات معلمي المرحلة الابتدائية نحو تعليم الرياضيات (3,79)، وهو متوسط يقع في الفئة الرابعة من فئات المقياس الخماسي (من 3,41 إلى 4,20)، وهي الفئة التي تشير إلى خيار موافق.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التطبيق القبلي والبعدي، في تعديل تصورات معلمي المرحلة الابتدائية نحو تعليم الرياضيات لصالح التطبيق البعدي.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التطبيق القبلي والبعدي، في تنمية الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية لصالح التطبيق البعدي.
 
Abstract
 
Title of Thesis: A proposed training program based on the reflective approach and its effectiveness in changing the perceptions of primary school teachers towards teaching mathematics and developing their teaching practices.
 
    The Research aimed to change the conceptions of the primary school teachers towards teaching mathematics and develop their teaching practices through a proposed training program based on the reflective approach. The descriptive survey metheodology was used to specify the conceptions of the primary teachers towards teaching mathematics. The analytical descriptive metheodology was used to establish the training program while the semi-experimental metheodology, based on the single group, to recognize the effectiveness of the proposed training program based on the meditative approach to change the perceptions of the primary school teachers towards teaching mathematics and develop their teaching practices. Two tools have been designed for that purpose:
  The first tool is a questionnaire to specify the conceptions of the primary school teachers towards teaching mathematics. It was consisted of (42) phrases distributed on four themes. The second tool is: The observation card for teaching practices. It consisted of (32) phrases distributed on two themes. A training program based on the meditative approach was designed to change the conceptions of the primary school teachers towards teaching mathematics and develop their teaching practices. After verifying the validity and consistency of the tools, they have been applied on the two samples of the research, the diagnostic sample: consisted of (172) teachers, and the sample of experiment consisted of (14) teachers. After collecting data, the statistical processing was carried out by using the Statistical Package for the Social Sciences SPSS. The findings were as the following:
-      The average of primary school teachers’ perceptions towards teaching mathematics was 3.79, which is included within the fourth category of the 5-point scale (3.41- 4.20), equivalent to the “Agree” option.
-      There were statistically significant differences between the two averages of pre and post-application in modifying primary school teachers’ perceptions towards teaching mathematics in favor of post-application.
There were statistically significant differences between the two averages of pre and post-application in developing teaching practices of primary school mathematics teachers in favor of post-application