درجة إسهام الإشراف الإلکتروني في التنمية المهنية لمعلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة بمدينة مکَّة المُکرَّمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة ام القرى مکة المکرمة

المستخلص

هدفت الدِّراسة إلى التَّعرُّف على درجة اسهام الإشراف الإلکتروني في التنمية المهنية لمعلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة بمدينة مکَّة المُکرَّمة في مجال(التخطيط – التنفيذ – التقويم ) للتدريس ،والکشف عمَّا إذا کانت هناک فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين مُتوسِّطات استجابات عيِّنة الدِّراسة حول درجة اسهام الإشراف الإلکتروني في التنمية المهنية لمعلمات العلوم تبعًا للمُتغيُّرات التَّالية: ( المؤهل العلمي ، و سنوات الخبرة، و عدد الدَّورات التَّدريبيَّة )،ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الإرتباطي ،وتمثَّلت أداة الدِّراسة في استبانة من إعداد الباحثة تضمَّنت 3 محاور((التخطيط - التنفيذ التقويم )للتدريس)وبلغت36عبارة ،وبعد تقنين الأداة و التأکد من صدقها وثباتها تم تطبيقها على عيِّنة قوامها (281) معلمة من مُعلِّمات العلوم في المرحلة المُتوسِّطة بمدينة مکَّة المُکرَّمة وبعد ذلک عُولجت البيانات بالأساليب الإحصائية التَّالية: معامل ارتباط بيرسون،ومعامل ثبات ألفا کرونباخ،والتکرارات،والنِّسَب المئوية،والمُتوسِّطات، والانحرافات المعيارية، واختبار تحليل التباين أحادي الاتِّجاه One Wa ANOVA، واختبار توکيTUKEY، وخلصت النَّتائج بأن:اسهام الإشراف الإلکتروني في التنمية المهنية لمعلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة بمدينة مکَّة المُکرَّمة (ککل) جاء بدرجة متوسطة،وبالنسبة للمحاور الفرعية جاء بدرجة متوسطة في مجال التخطيط للتدريس، بينما في مجال التنفيذ للتدريس جاء بدرجة کبيرة ، و أما في مجال التقويم جاء بدرجة متوسطة ، توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مُستوى0.05 بين استجابات أفراد عيِّنة الدِّراسة حول درجة إسهام الإشراف الإلکتروني في التنمية المهنية لدى معلمات العلوم في المجالات (التخطيط والتنفيذ والتقويم للتدريس) تبعاً لکل من: لمُتغيِّر المؤهل العلمي لصالح الحاصلات على درجة البکالوريس ،  ومتغير الخبرة لصالح من لديهن سنوات خبره أقل من سنتين ، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مُستوى 0.05 بين استجابات أفراد عيِّنة الدِّراسة حول درجة إسهام الإشراف الإلکتروني في التنمية المهنية لدى معلمات العلوم في المجالات (التخطيط والتنفيذ والتقويم للتدريس) تبعاً لمُتغيِّر عدد الدَّورات التَّدريبيَّة ، وفي ضوء ذلک أوصت الباحثة بمايلي:الحرص على تفعيل مؤتمرات الفيديو بين المشرفات التربويات و المعلمات لمناقشة مايستجد في العملية التعليمية و إثرائها بالتجارب العالمية في التعليم ، تفعيل عملية الشراکة المجتمعية بين مراکز الإشراف التَّربوي في مختلف الاتجاهات بمکة المکرمة وکُلِّيات التَّربية من أجل تزويد المشرفات التربويات بالتجارب والنماذج العلمية الحديثة حول استراتيجيات تنفيذ مقرارات العلوم.واقترحت الباحثة بإجراء دراسة شبه تجريبية عن فاعلية تطبيق الإشراف الإلکتروني في التنمية المهنية لمعلمات العلوم.
 
Abstract
The study aims to identify the degree of contribution of the electronical supervision in the professional development of the intermediate level science teachers in Mecca city in the fields of (planning, execution, and evaluation of teaching) to discover whether there was any differences in the significance level of 0.05 between the study sample averages in the degree of contribution of the electronical supervision in the professional development of the intermediate level science teachers according to the following variables: qualification, years of experience and training courses. The descriptive relational approach has been used to achieve the study's aim. The researcher prepared a 36 sentences questionnaire as a study tool using the three aspects of (planning, execution and evaluation of teaching). After examining the study tool and studying its validity and invariability, the researcher has applied them on a sample of 281 intermediate level science teachers in Mecca city. Later on, the data have been processed using the following statistical methods ( Pearson Correlation Coefficient, Cronbach's Alpha, duplicates, percentages, averages, standard deviation, one-way analysis of the variance ANOVA and the TUKEY test. The results have shown that the degree of contribution of the electronical supervision in the professional development of the intermediate level science teachers in Mecca city as a whole were in an average degree. But also the sub-themes results were average on the field of teaching planning. On the other hand, the teaching execution degree was more. While on the field of teaching evaluation the result of the response was average. The main reason of the differences at the significance level of 0.05 between the study sample members responses in the degree of contribution of the electronical supervision in the professional development of the intermediate level science teachers at the fields of (planning, execution, evaluation of teaching) was their different qualification, the variation of the results were for the Bachelor degree graduates. While the main reason of the differences at the significance level of 0.05 between the study sample members responses in the degree of contribution of the electronical supervision in the professional development of the intermediate level science teachers at the fields of (planning, execution, evaluation of teaching) was because of their years of experience, the result was for the ones who had less than two years of experience. On the other hand, not having any differences at the significance level of 0.05 between the study sample members responses in the degree of contribution of the electronical supervision in the professional development of the intermediate level science teachers at the fields of (planning, execution, evaluation of teaching) was because of the number of training courses they've taken. As a result, the researcher has recommended the following: Establishing conference videos between the educational supervisors and the teachers to discuss the updates in the educational operations to enrich them with the global experiments in Education. Secondly,  to activate the community partnership between the educational supervisions centers in Mecca and the educational colleges to provide the supervisors with the experimental and modern scientific courses. The researcher has also suggested a semi-expermintal study about the validity of the electronical supervisions in the professional development of the science teachers.
 
 

الكلمات الرئيسية