الصلابة النفسية وعلاقتها بالتفکير الإيجابي لدى طالبات کلية التربية بجامعة أم القرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وکيلة کلية التربية وأستاذ علم النفس المشارک بجامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الصلابة النفسية والتفکير الإيجابي، و التعرف على بعد الصلابة النفسية الأکثر شيوعاً، والکشف عن الفروق في الصلابة النفسية والتفکير الايجابي تبعاً لاختلاف المستوى الدراسي و تقدير المعدل الدراسي لدى عينة تکونت من (٧٦) طالبة بمرحلة البکالوريوس في کلية التربية بجامعة أم القرى، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، وقد استخدمت الباحثات مقياس الصلابة النفسية من إعدادهن ومقياس التفکير الايجابي إعداد:إبراهيم و اختصار: القريشي(٢٠١٢). وقد أسفرت النتائج عن تحقق الصلابة النفسية لدى عينة الدراسة بدرجة کبيرة وقد حقق بعد التحدي الدرجة الأکبر بين الأبعاد يليه بعد الالتزام ثم بعد التحکم، کما وجدت علاقة إيجابية دالة إحصائياً بين الصلابة النفسية والتفکير الإيجابي، ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الصلابة النفسية بأبعادها تبعاً لاختلاف المستوى الدراسي و تقدير المعدل الدراسي. کما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات التفکير الإيجابي تبعاً لاختلاف المستوى الدراسي و تقدير المعدل الدراسي لدى عينة الدراسة.
Abstract
Psychological Hardiness and its relationship to positive thinking among students of the Faculty of Education Umm Al - Qura University
The study aimed to identify the relationship between psychological hardness and positive thinking, and to detect the differences in psychological hardness and positive thinking according to the difference in the level of study and the assessment of the study rate of a sample of (76) students undergraduate in the College of Education At Umm Al-Qura University. 
The researchers used the psychological Hardiness scale of their preparation and the positive thinking scale. The results showed that the psychological hardness of the study sample was achieved, and found a significant positive relationship between psychological hardness and positive thinking, and there were no statistically significant differences between the degrees of psychological hardness dimensions According to the different level of education and the average grade. There were no statistically significant differences between the positive thinking scores according to the different level of study and the estimation of the study rate in the study sample.