فاعلية استخدام استراتيجيات التقويم البديل في تحصيل الرياضيات لدى طالبات الصف الأول متوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير في المناهج وطرق تدريس الرياضيات

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجيات التقويم البديل في تحصيل الرياضيات لدى طالبات الصف الأول المتوسط، وتم اتباع المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي القائم على مجموعتين ذات القياس (القبْلي-البعْدي)، وتکوَّنت عينة الدراسة من (47) طالبة من طالبات الصف الأول المتوسط بمدينة مکة المکرمة، في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1438/1439ه-2017/ 2018م، حيث تم اختيار إحدى المدارس المتوسطة الأهلية (أجيال الوفاء) قصديًا، وتضمنت أداة الدراسة اختبارًا تحصيليًّا من إعداد الباحثة أُستخدم قبليًّا وبعديًّا على مجموعتي الدراسة؛ لقياس التحصيل المعرفي في مقرر الرياضيات بعد التحقق من صدقه وثباته،وبعد تطبيق مواد المعالجة، وأداة جمع البيانات الکمية تم تحليل البيانات إحصائيًا باستخدام الحزمة الإحصائية (SPSS)، وذلک لحساب المتوسطات، والانحرافات المعيارية، ومعامل الارتباط لبيرسون، ومعادلة کودر ريتشاردسون 20 (K-20)، واختبار (ت) للمجموعات المستقلة، ثم إيجاد الدلالة العملية من خلال حساب حجم التأثير، وتم استخدام معادلة بلاک لقياس نسبة الکسب المعدل، وأظهرت نتائج الدراسة تفوق طالبات المجموعة التجريبية اللاتي تم تقويمهن باستخدام استراتيجيات التقويم البديل على طالبات المجموعة الضابطة واللاتي تم تقويمهن بالطريقة الاعتيادية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، وکان الفرق دال إحصائيًا عند مستوى الدلالة (0.05 ≥α) بين متوسطي درجات المجموعتين  في اختبار تحصيل الرياضيات البعدي في مقرر الرياضيات للصف الأول المتوسط عند مستويات بلوم قيد الدراسة (التذکر-الفهم-التطبيق-التحليل-الترکيب) وعند الاختبار ( ککل)، ولصالح المجموعة التجريبية، وکانت قيمة حجم التأثير ونسب الکسب المعدل لبلاک للمعالجة التجريبية مرتفعة بصورة عامة، وعليه فإن النتائج تکشف عن وجود درجة کبيرة من الفاعلية لاستخدام استراتيجيات التقويم البديل في تنمية التحصيل الدراسي في مقرر الرياضيات لدى طالبات الصف الأول المتوسط، وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، أوصت الدراسة بجملة من التوصيات، من أهمها ضرورة تفعيل التقويم البديل في العملية التعليمية والتنويع في استراتيجياته وأساليبه وأدواته، ووضع دليل إرشادي في متناول من يقوم بتدريس الرياضيات يتضمن استراتيجيات التقويم البديل وأساليبه وأدواته وکيفية تطبيقها في تقويم المتعلمين، ووضع برامج لا صفيّة متکاملة لتنمية التفکير بشکل عام.
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The Effectiveness of Using Alternative Assessment Strategies in the achievement of mathematics among the first intermediate grade Female students.
Wafa Abdulrahman Mohammad Al-Omari ______________________________________________
Abstract: This study aimed to identify the effectiveness of the use of Alternative Assessment Strategies in the achievement of mathematics among the first intermediate grade students. The experimental method was followed using semi-experimental design based on two groups of measurements (pre-post). The study sample consisted of (47) First Intermediate Grade Students in Makkah, during the second semester of the academic year 1438/1439 H -2017 / 2018 A.D, where a private intermediate school (Ajial Al-Wafaa) was chosen   Purposively. The study tool included pre and post achievement test that was applied to the two study groups to measure cognitive achievement in the mathematics course after verifying its validity and reliability. After the application of the processing materials and the quantitative data collection tool, the data were statistically analyzed using the statistical package (SPSS). The findings of the study showed that the students of the experimental group studied using Alternative Assessment Strategies was superior to the students of the control group, The differences were statistically significant at the mean level (α ≤ 0.05) between the mean scores of the two groups in the post-math achievement test in the first intermediate grade mathematics course at the levels of Bloom's Taxonomy (Recall-Comprehension- Application, Analysis, and Synthesis) as well as the whole test in favor of the experimental group. The value of the effect size and the modified gain ration of Black for the experimental processing were generally high. Therefore, the findings reveal a high degree of effectiveness for the use of Alternative Assessment Strategies in the development of academic achievement of the mathematics course of first grade students, According to the study findings, the study recommended a number of recommendations, Activating the alternative assessment in the educational process with the need to diversify its strategies, methods and tools, and to develop a guide accessible to those who teach mathematics, including alternative assessment strategies, methods and tools, and how to apply them to the assessment of learners, as well as the need to develop integrated extracurricular programs to develop thinking in general, and mathematical thinking in particular.

الكلمات الرئيسية