مدى توفُّر المهارات اللازمة لاستخدام الکائنات التَّعليمية في التَّدريس لدى مُعلِّمات الرِّياضيَّات بالمرحلة الابتدائيَّة في مکَّة المُکرَّمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مکَّة المُکرَّمة - السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدِّراسة لمعرفة مدى توفُّر المهارات اللازمة لاستخدام الکائنات التَّعليمية في التَّدريس، لدى مُعلِّمات الرِّياضيَّات بالمرحلة الابتدائيَّة في مکَّة المُکرَّمة، ولتحقيق هذه الدِّراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتکوَّنت عيِّنة هذه الدِّراسة من (100) مُعلِّمة تم اختيارهن بطريقة عشوائية، وقد تم استخدام الاستبانة لقياس مدى توفُّر مهارات استخدام الکائنات التَّعليمية؛ وهي مُعَدَّة من قِبَل الباحثة، وتمت مُعالجة البيانات عن طريق برنامج التَّحليل الإحصائي (SPSS).
 وأسفرت الدِّراسة عن النتائج الآتية:
1-          تحقَّقت مهارات جمع کائنات التَّعلُّم لدى المُعلِّمات بدرجة متوسطة، وبلغ المتوسط العام (2.14).
2-          تحقَّقت مهارات عرض کائنات التَّعلُّم لدى المُعلِّمات بدرجة متوسطة، وبلغ المتوسط العام (2.08).
3-          تحقَّقت مهارات اختيار کائنات التَّعلُّم المناسبة لدى المُعلِّمات بدرجة متوسطة، وبلغ المتوسط العام (2.26).
4-          تحقَّقت مهارات التخطيط لاستخدام کائنات التَّعلُّم لدى المُعلِّمات بدرجة متوسطة، وبلغ المتوسط العام (2.24).
5-          تحقَّقت مهارات استخدام کائنات التَّعلُّم في تنفيذ الدرس لدى المُعلِّمات بدرجة متوسطة، وبلغ المتوسط العام (2.17).
6-          وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05)، في مدى توفُّر المهارات اللازمة لاستخدام الکائنات التَّعليمية في التَّدريس لدى مُعلِّمات الرِّياضيَّات بالمرحلة الابتدائيَّة في مکَّة المُکرَّمة، تبعًا لمتغير حضور دورات في مجال استخدام الکائنات التَّعليمية في التَّدريس.
Abstract of the research
The title of the study is the availability of the necessary skills for the use of educational objects in teaching, with mathematics teachers at the primary school in Mecca.
The purpose of this study is to find out the availability of the skills required for the use of educational objects in teaching, with mathematics teachers at the primary school in Mecca. In order to achieve this study, the researcher used the descriptive method. The sample of this study consisted of (100) randomly selected teachers. The questionnaire was used to measure the availability of the skills of using educational objects. It is prepared by the researcher, and the data was processed by the Statistical package for the social sciences (SPSS).
The study produced the following results:
1-             The skills of collecting learning objects for teachers were achieved to a medium degree, and the general average was reached (2.14).
2-             The skills of displaying the learning objects of the teachers achieved a medium degree and the general average was (2.08).
3-             The skills of choosing the appropriate learning objects for the teachers were achieved to a medium degree, and the general average was (2.26).
4-             The planning skills to use the learning objects of the teachers achieved a medium degree, and the general average reached (2.24).
5-             The skills of using learning objects in the implementation of the lesson in the currencies achieved a medium degree and reached the general average (2.17).
6-             There are statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05) in the availability of the skills required for the use of educational objects in teaching, the teachers of mathematics in the primary stage in Mecca according to the variable attendance of courses in the use of educational objects in teaching. 

الكلمات الرئيسية