فعالية استراتيجيات التعليم للأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة دراسة تطبيقية على عينة من الأطفال في منطقة جازان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

أجريت الدراسة الحالية في العام 2019م بهدف التعرف على استراتيجيات تعليم القراءة المستخدمة في تعليم الأطفال ذوي صعوبات التعلم و الکشف عن الطرق المتبعة في تعليم القراءة لذوي صعوبات التعلم ، اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، استخدم الباحث مقياس الاستبيان تعليم القراءة للأطفال ذوي صعوبات التعلم، تکون مجتمع البحث من سکان وأيضا معلمو صعوبات التعلم بمدارس منطقة جازان، تم اختيار عينة قوامها 100معلماً، تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS توصلت الدراسة إلي أن الظروف الاقتصادية المحيطة بالطفل من دخل الأسرة المادي وإمکانيتهم لتوفير متطلبات الطفل وقدرتهم على توفير حياة رخية تؤثر تأثيراً کبيراً على مدى قابلية الطفل ذي صعوبات تعلم القراءة على تقبل التعليم وکان ذلک بنسبة 79%. وأن الظروف النفسية المحيطة بالطفل من أسرة ومجتمع وغيرها تؤثر تأثيراً کبيراً على مدى قابلية الطفل ذي صعوبات تعلم القراءة على تقبل التعليم وکان ذلک بنسبة 86%.أن معرفة المعلم التامة والقدرة لإيصال المعلومة ومعرفة الطرق الملائمة للمعلم وقدرته على تحديد مواطن الخلل ، والطرق المناسبة لعلاجها له کامل التأثير على رفع قدرة الأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة وقدرتهم على التعلم ، وکان ذلک بنسبة 83%. وأن جنس الطفل سواء أکان ذکراً أم أنثى ليس له علاقة بمقدرته على تخطي صعوبات تعلم القراءة ويعزى ذلک إلى أن الأطفال سواء أکانوا ذکوراً أم إناثاً يتعلمون في ظروف مشابهة في مراحلهم الأولية  وکان ذلک بنسبة 91%.
Abstract
The current study was conducted in the year 2019 AD with the aim of identifying reading education strategies used in teaching children with learning disabilities and revealing the methods used in teaching reading for people with learning disabilities, the researcher followed the descriptive analytical approach, the researcher used the questionnaire scale to teach reading to children with learning disabilities, forming a society research was made by teachers of learning disabilities in Jazan schools. A sample of 100 teachers was selected. The data was analyzed using the SPSS program for social sciences. The study found that the economic conditions surrounding the child from the family’s financial income or Their ability to provide the requirements of the child and their ability to provide a comfortable life greatly affects the ability of a child with learning difficulties to accept education, which was 79%. And that the psychological conditions surrounding the child from a family, society, and others greatly affect the ability of the child with difficulties learning to read to accept education, and this was at a rate of 86%. The teacher’s full knowledge and ability to communicate the information and knowledge of appropriate methods for the teacher and his ability to identify deficiencies, and the appropriate ways to treat it The full effect was to raise the ability of children with reading difficulties and their ability to learn, and that was by 83%. And that the gender of the child, whether male or female, has nothing to do with his ability to overcome the difficulties of learning to read, due to the fact that children, whether male or female, learn in similar circumstances in their initial stages, which was 91%.