دور الرکن البيئي في تحقيق أهداف التربية البيئية لمعلمات رياض الأطفال بدولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية الأساسية

المستخلص

    من خلال بعض الدراسات و الزيارات واستطلاع الآراء رأى الباحثان أن هناک قصورا في تفعيل دور الرکن البيئي في مدارس رياض الأطفال في دولة الکويت؛ وذلک من خلال وجود مشکلات بيئية وصحية تواجه الأطفال، ولذا کان هناک ضرورة  للقيام بدور لتفعيل الرکن البيئي لمواجهة تلک المشکلات.    وهدفت الدراسة الحالية إلى  تعرُف دور الرکن البيئي في تحقيق أهداف التربية البيئية لمعلمات رياض الأطفال بدولة الکويت، وتنمية الوعي البيئي والثقافة البيئية لدي الأطفال، وتعزيز دور الممارسة البناءة في سلوکياتهم وحياتهم تجاه البيئة.   يهدف البرنامج إلى معرفة ما إن کان للعمر والخبرة التعليمية لدي المعلمات أثر في تحقيق أهداف الرکن البيئي.  وقد کان مستوي الأطفال في الرياض أيضاً أحد المتغيرات في هذه الدراسة. ويهدف البحث أيضاً  إلى معرفة ما إن کان تحقيق أهداف الرکن البيئي يختلف لدي مدارس رياض الأطفال في المناطق التعليمية المختلفة.
   احتوت عينة الدراسة على 274 معلمة،  مقسمين على    6 مناطق تعليمية في دولة الکويت.  وسوف يقوم الباحثان باستخدام المنهج الوصفي بتطبيق استبانة تقيس مدي تحقيق المعلمات لأهداف الرکن البيئي، وما إن کان هذا الرکن يحقق أهداف التربية البيئية في رياض الأطفال. واحتوت الاستبانة  على العناصر الرئيسية للتربية البيئية وهي المعلومات والإتجاهات والقرارات والسلوک البيئي، کذلک تحتوي الأداة على الإستراتيجيات والأنشطة المستخدمة في مدارس الرياض في دولة الکويت.
    وقد أظهرت نتائج الدراسة أن خبرات الرکن البيئي ترکز على البيئة المحيطة بالطفل لکنها تبتعد عن ربطها بمشاکل العالم البيئية. کذلک حقق الرکن البيئي في مدارس رياض الأطفال اتجاهات وقيم بيئية لدي الأطفال. وبخصوص الخبرات التي تقدم لطفل الروضة والمرتبطة بأهداف الرکن البيئي تبين أن الخبرات المقدمة لمدارس الرياض تعزز من تحقيق أهداف التربية البيئية، إلا إن خبرة الحاسوب کانت أقلها استخداماً. أظهرت الدراسة أيضاً أن اختيار الأنشطة البيئية والسلوکيات البيئية المطلوبة من طفل الروضة کان إيجابياً.  ولقد کشفت الدراسة أن هناک فروقا دالة إحصائياً عند مستوى أقل من   05,  لصالح أعمار 31 سنة فأکثر وعند خبرات 10 سنوات فأکثر لمعلمات الرياض.  کما أظهرت الدراسة أيضاً عدم وجود فروق بين معلمات المستوي الأول والمستوى الثاني في تحقيق أهداف الرکن البيئي في مدارس الرياض، وأخيراً  أثبتت الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً بين منطقة الفروانية ومنطقة الأحمدي، لصالح منطقة الفروانية التعليمية، بينما جاءت متوسطات المناطق التعليمية الأخري متقاربة مع متوسط درجات منطقة الفروانية.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
 
     The present researchers felt that there is a lack of applying the environmental corner in the kindergarten schools in Kuwait.  Environmental awareness is an essential concern in Kuwaitis curriculum. One way to guarantee this continuous awareness is through implementing it in early stages.  The study aims to identify the role of the environmental corner in achieving the objectives of environmental education for kindergarten teachers and parameters in the State of Kuwait. It also aims to measure the strength of the development of environmental awareness among children and promoting constructive practice roles in their behavior and its role towards their lives in the environment. The study examine the age and experience of class teacher and the student’s standard, as well as whether the application of this program varies depending upon schools location in various educational areas.
                          
 A case study approach contains sample study on 274 parameter divided on 6 educational areas. Researchers applied a questionnaire to measure and identify applied environmental corner by parameters, and whether or not these elements achieve the objectives of environmental education in kindergartens. The questionnaire contains the key elements of environmental education information, trends, decisions, and environmental behaviors to be examine whether it is used as strategies and activities in schools in the State of Kuwait.
 
 It appears that the results of the study shows that the experiences given to the children focuses on the child's immediate environment, but tends to be away from the world's environmental problems and what linked to it. Results also showed that the experiences offered in the environment corner did change some of the trends and environmental values in kindergarten’s children by using resources and activities except the computer corner in which results showed that teachers did not facilitate it to introduce environment values to children. The study also showed that the selection of environmental activities and behaviors, which is required for kindergarten children, was positive. The study revealed that there are significant differences at a level less than .05 for teacher’s ages 31 years and over, and for experienced kindergarten teacher of 10 years and over. The study also showed the lack of differences between the parameters of the first level and second level in achieving the goals of the environmental corner in Kuwaiti kindergartens. Finally, there are significant differences between the Farwaniya and Ahmadi educational area for the benefit of the Farwaniya educational, averages came while other school districts close to the average degree of the Farwaniya.